Detailed Information on Publication Record
2018
The Theme of Religion in School Environment, Discussion with Teachers and Students
GULOVÁ, Lenka and František TRAPLBasic information
Original name
The Theme of Religion in School Environment, Discussion with Teachers and Students
Name in Czech
Téma náboženství ve školním prostředí - diskuse s učiteli a studenty
Authors
GULOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and František TRAPL (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Czech-polisch historical and pedagogical journal, Brno, Masarykova univerzita, 2018, 1803-6546
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/18:00106071
Organization unit
Faculty of Education
UT WoS
000461789400002
Keywords (in Czech)
Škola; kultura uznání; duchovno; učitel; žák; náboženství; vzdělání; individuální otázky; množství; hodnoty;Výzkum;kvalitativní analýza;otevřené kódování
Keywords in English
School; culture of recognition; spirituality; teacher; disciple; religion; education; individual questions; values research; qualitative analysis; open coding
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 2/4/2019 12:57, Dana Nesnídalová
V originále
This article deals with the topic of school and religion, it opens a discussion on the presence of spirituality in the school environment and brings an analysis of a survey research. The research was aimed at the area of values, culture and religion in the school environment. The problem was explored through qualitative research strategy. The respondent group consisted of teachers and students who are familiar with the topic of values and spirituality in the school environment. Thus, the group of respondents is selected purposefully and a grounded theory a qualitative research method was chosen. Data gathering was done by focus group discussions (four focus groups) which were transcribed and analyzed by open coding. At the beginning of the analysis it was necessary to establish individual terms that emerged from the discussion. Also, a certain reflection has been made about those terms, how are they viewed and what is “behind them”. The goal of the survey was to acquire statements from teachers and students about the situation in the school environment regarding the topic of values and spirituality as a part of the culture of recognition in the school environment. Respecting the presence of a religious aspect in the school culture encourages the school which is open to plurality and considerate to people. It is a school which respects the individual and grants him basic dignity regardless of his or her achievements. It searches new forms of engagement regarding various cultural and religious traditions. It serves as a space for ideals and it is ready to step out of its own shadow. This survey opened a plethora of questions which every teacher should ask himself regardless of his own convictions, faith or attitude.
In Czech
Tento článek se zabývá tématem školy a náboženství, otevírá diskusi o přítomnosti spirituality ve školním prostředí a přináší analýzu výzkumného šetření. Výzkum byl zaměřen na oblast hodnot, kultury a náboženství ve školním prostředí a byl veden prostřednictvím strategie kvalitativního výzkumu. Respondenti se sestávali z řad učitelů a studentů, kteří se seznámili s tématem hodnot a spirituality ve školním prostředí. Skupina respondentů byla cíleně vybrána a metodou kvalitativního výzkumu byla stanovena zakotvená teorie. Sběr dat probíhal prostřednictvím čtyř ohniskových skupin, tato data byla přepisována a analyzována otevřeným kódováním. Na začátku analýzy bylo nutné stanovit jednotlivé pojmy, které vyplynuly z diskuse. Byla také provedena úvaha o těchto pojmech, o tom, jak jsou zobrazováni a co "je za nimi". Cílem výzkumu bylo získání názorů učitelů a studentů o situaci ve školním prostředí v souvislosti s tématem hodnot a spirituality jakožto součásti kultury uznání ve školním prostředí. Respektování přítomnosti náboženského aspektu ve školní kultuře podporuje škola, která je otevřená pluralitě a uznání člověka. Je to škola, která respektuje jednotlivce a poskytuje mu základní důstojnost bez ohledu na jeho nebo její úspěchy. Hledá nové formy angažovanosti týkající se různých kulturních a náboženských tradic. Slouží jako prostor pro ideály a je připravena vystoupit z vlastního stínu. Tento průzkum zahájil řadu otázek, které by se měl každý učitel položit bez ohledu na své přesvědčení, víru nebo postoj.
Links
MUNI/A/1042/2017, interní kód MU |
|