Detailed Information on Publication Record
2018
Zum Konzept der Begleitseminare für Pädagoginnen im Bereich Nachbarsprachenvermittlung im Kindergarten
BRYCHOVÁ, AliceBasic information
Original name
Zum Konzept der Begleitseminare für Pädagoginnen im Bereich Nachbarsprachenvermittlung im Kindergarten
Name in Czech
Koncept doprovodných seminářů pro pedagožky v oblasti zprostředkování jazyka sousední země v mateřské škole
Name (in English)
The concept of seminars for teachers in the field of language teaching in kindergarten
Authors
Edition
26. GeSuS-Kongress Traditionen und Erneuerungen, 2018
Other information
Language
German
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
vzdělávací seminář; jazyk sousední země; zprostředkování jazyka dětem v mladším věku; návaznost na učení jazyků
Keywords in English
seminar; the language of a neighboring country; provision of language to children in younger age; learning to learn languages
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 15/2/2019 12:51, PhDr. Alice Brychová, Ph.D.
V originále
In unserem Beitrag stellen wir ein Projekt vor, bei dem Tschechisch, Slowakisch und Ungarisch als Nachbarsprache in Niederösterreich, aber auch Deutsch in Kindergärten in den Grenzregionen der Nachbarländer angeboten wird. Im Mittelpunkt des Beitrags steht die Gestaltung der Bildungsseminare, die die methodisch-didaktische Kompetenz der muttersprachlichen Mitarbeiter erweitern soll. Wichtig für die aktuelle Bewertung der Erfahrungen und Bemühungen für die nächste Phase der Bildungskooperation in der Grenzregion CZ-NÖ ist die Entwicklung eines Konzepts des kontinuierlichen Sprachunterrichts für die Transition-Kindergartenschule.
In Czech
V našem příspěvku předkládáme projekt, který nabízí český, slovenský a maďarský jazyk jako sousední jazyk v Dolním Rakousku, ale i němčinu v mateřských školách v příhraničních regionech sousedních zemí. V centru příspěvku je návrh vzdělávacích seminářů, které mají rozšiřovat metodicko-didaktickou kompetenci rodilých mluvčích, které jazyk zprostředkovávají. Projekt BIG CZ-NÖ rozvíjí koncepci kontinuální výuky jazyků pro rozhraní mateřské školy a školy, která je důležitá pro současné hodnocení zkušeností a úsilí o další fázi vzdělávací spolupráce v pohraničí.
In English
In our contribution we present a project in which Czech, Slowak and Hungary are offered as a neighbor language in Lower Austrian, but also German in kindergartens in the border regions of the neighboring countries. In the focus of the contribution is the design of the education seminars, which should extend the methodical-didactic competence of the native-speaking coworkers. Important for the current evaluation of the experiences and the efforts for the next phase of educational cooperation in the border region CZ-NÖ is the development of a concept of continuous language teaching for the interface kindergarten-school.