SLÁDKOVÁ, Věra. Aktivity rozvíjející řečovou dovednost psaní v učebnici Maturita Solutinons pre-intermediate (2nd edition): Hodnocení učebnice ve vztahu k písemné části maturitní zkoušky z angličtiny. (Activities developing writing in Maturita Solutions Pre-intermediate (2nd edition): course book evaluation in connection with the written part of the school-leaving exam). Auspicia. České Budějovice: Vysoká škola evropských a regionálních studií o.p.s., 2018, vol. 15, No 1, p. 8-31. ISSN 1214-4967.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Aktivity rozvíjející řečovou dovednost psaní v učebnici Maturita Solutinons pre-intermediate (2nd edition): Hodnocení učebnice ve vztahu k písemné části maturitní zkoušky z angličtiny.
Name in Czech Aktivity rozvíjející řečovou dovednost psaní v učebnici Maturita Solutinons pre-intermediate (2nd edition): Hodnocení učebnice ve vztahu k písemné části maturitní zkoušky z angličtiny.
Name (in English) Activities developing writing in Maturita Solutions Pre-intermediate (2nd edition): course book evaluation in connection with the written part of the school-leaving exam
Authors SLÁDKOVÁ, Věra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Auspicia, České Budějovice, Vysoká škola evropských a regionálních studií o.p.s. 2018, 1214-4967.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/18:00106147
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) hodnocení učebnice; psaní jako proces; psaní jako produkt; vrstevnická zpětná vazba; recipient; komunikační cíl
Keywords in English course-book evaluation; process writing; product writing; peer review; audience; communicative aim
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Věra Sládková, učo 460333. Changed: 1/4/2019 22:00.
Abstract
Pomocí kritérií stanovených na základě současné odborné literatury a výzkumu hodnotí tato studie potenciál učebnice Maturita Solution Pre-intermediate (2nd edition) k rozvíjení psaní u studentů připravujících se ke složení maturitní zkoušky z angličtiny. Studenti se jejím prostřednictvím seznámí s většinou požadovaných dílčích dovedností psaní a zvyknou si na typické zadání prací. Učebnice však zanedbává komunikační funkci psaní a vyučuje psaní pouze jako produkt. Dále se dostatečně nevěnuje jednotlivým fázím procesu psaní, podceňuje tvorbu textu a jeho zdokonalování a neposkytuje učitelům dostatečnou podporu k tomu, aby mohli psaní rozvíjet i jinak než pouze jedním učebnicí stanoveným způsobem.
Abstract (in English)
Using the criteria based on contemporary research and literature, this paper evaluates the potential of Maturita Solution Pre-intermediate (2nd edition) course book to develop writing skills of secondary school students preparing for a school-leaving exam in English. It familiarises students with the majority of the required writing subskills and enables them to get accustomed to the common tasks. However, the course book neglects the communicative function of writing and favours only the product writing approach. Moreover, it does not appear to pay enough attention to the writing process stages, underestimates the text creation and rewriting tasks and does not provide teachers with any support of how to develop writing in any other than the prescribed way.
Links
MUNI/A/0881/2017, interní kód MUName: Aktev VII. (Acronym: Aktev VII.)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 26/7/2024 22:47