TRNOVÁ, Eva. Changes in science education for the 21st century. In 10th International Conference on Chemistry Education and Research. 2018. Available from: https://dx.doi.org/10.4172/2150-3494-C1-016.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Changes in science education for the 21st century
Name in Czech Změny v přírodovědném vzdělávání pro 21. století
Authors TRNOVÁ, Eva.
Edition 10th International Conference on Chemistry Education and Research, 2018.
Other information
Original language English
Type of outcome Requested lectures
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Norway
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.4172/2150-3494-C1-016
Keywords (in Czech) přírodovědné vzdělávání; společenské změny; nové paradigma přírodovědného vzdělávání; výzkumné poznatky z České republiky
Keywords in English science education; social changes; new paradigm of science education; research findings of the Czech Republic
Tags International impact
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 13/2/2019 09:01.
Abstract
Science education including chemistry is undergoing changes due to its increasing importance these days, as it faces economic and social challenges. It is possible to register these changes in most European countries as well as the USA. Society requires to prepare the younger generation for the 21st century. We need a workforce with generally higher levels of STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) literacy, as well as a sufficient number of highly gifted individuals entering scientific and engineering careers. To carry out these requirements, it is necessary to change way of education and to find its appropriate content. Experts are trying to define a new paradigm of science education. But in order to be successful, important curricular changes have to be accepted by all of the stakeholders in education: students, their parents, politicians and especially by teachers, who should implement these curricular changes into practice. There were presented research findings of the Czech Republic concerning the identification of views on science education, what opinions on current science education are held by stakeholders and what priority should be preferred in their opinion.
Abstract (in Czech)
Přírodovědné vzdělávání, včetně chemie, prochází v těchto dnech změnami z důvodu rostoucího významu, neboť čelí hospodářským a sociálním výzvám. Tyto změny lze registrovat ve většině evropských zemí, stejně jako v USA. Společnost potřebuje připravit mladou generaci pro 21. století. Potřebujeme pracovní síly s obecně vyšší úrovní gramotnosti ve vědě, technologiích, inženýrství a matematice a dostatečný počet velmi nadaných jednotlivců, kteří se rozhodnou pro vědeckou a inženýrskou dráhu. Pro splnění těchto požadavků je nezbytné změnit způsob vzdělávání a nalézt jeho vhodný obsah. Odborníci se snaží definovat nové paradigma přírodovědného vzdělávání. Aby však bylo úspěšné, musí být změny v učebních osnovách přijaty všemi zúčastněnými stranami ve vzdělávání: studenty, jejich rodiči, politiky a zejména učiteli, kteří by měli tyto změny učebních osnov zavést do praxe. V příspěvku byly prezentovány výzkumné poznatky z České republiky týkající se názorů na přírodovědné vzdělávání, postojů zainteresovaných stran a priorit, které ve svém stanovisku upřednostňují.
PrintDisplayed: 8/5/2024 23:10