Detailed Information on Publication Record
2018
Changes in science education for the 21st century
TRNOVÁ, EvaBasic information
Original name
Changes in science education for the 21st century
Name in Czech
Změny v přírodovědném vzdělávání pro 21. století
Authors
Edition
10th International Conference on Chemistry Education and Research, 2018
Other information
Language
English
Type of outcome
Vyžádané přednášky
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Norway
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
přírodovědné vzdělávání; společenské změny; nové paradigma přírodovědného vzdělávání; výzkumné poznatky z České republiky
Keywords in English
science education; social changes; new paradigm of science education; research findings of the Czech Republic
Tags
International impact
Změněno: 13/2/2019 09:01, Dana Nesnídalová
V originále
Science education including chemistry is undergoing changes due to its increasing importance these days, as it faces economic and social challenges. It is possible to register these changes in most European countries as well as the USA. Society requires to prepare the younger generation for the 21st century. We need a workforce with generally higher levels of STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) literacy, as well as a sufficient number of highly gifted individuals entering scientific and engineering careers. To carry out these requirements, it is necessary to change way of education and to find its appropriate content. Experts are trying to define a new paradigm of science education. But in order to be successful, important curricular changes have to be accepted by all of the stakeholders in education: students, their parents, politicians and especially by teachers, who should implement these curricular changes into practice. There were presented research findings of the Czech Republic concerning the identification of views on science education, what opinions on current science education are held by stakeholders and what priority should be preferred in their opinion.
In Czech
Přírodovědné vzdělávání, včetně chemie, prochází v těchto dnech změnami z důvodu rostoucího významu, neboť čelí hospodářským a sociálním výzvám. Tyto změny lze registrovat ve většině evropských zemí, stejně jako v USA. Společnost potřebuje připravit mladou generaci pro 21. století. Potřebujeme pracovní síly s obecně vyšší úrovní gramotnosti ve vědě, technologiích, inženýrství a matematice a dostatečný počet velmi nadaných jednotlivců, kteří se rozhodnou pro vědeckou a inženýrskou dráhu. Pro splnění těchto požadavků je nezbytné změnit způsob vzdělávání a nalézt jeho vhodný obsah. Odborníci se snaží definovat nové paradigma přírodovědného vzdělávání. Aby však bylo úspěšné, musí být změny v učebních osnovách přijaty všemi zúčastněnými stranami ve vzdělávání: studenty, jejich rodiči, politiky a zejména učiteli, kteří by měli tyto změny učebních osnov zavést do praxe. V příspěvku byly prezentovány výzkumné poznatky z České republiky týkající se názorů na přírodovědné vzdělávání, postojů zainteresovaných stran a priorit, které ve svém stanovisku upřednostňují.