ČERVENKA, Karel. Three roles of trust in the intervention into the situation of children with emotional and behavioural disorders. Štúdie zo špeciálnej pedagogiky/Studies in Special Education. 2018, vol. 7, No 1, p. 7-23. ISSN 2585-7363.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Three roles of trust in the intervention into the situation of children with emotional and behavioural disorders
Authors ČERVENKA, Karel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Štúdie zo špeciálnej pedagogiky/Studies in Special Education, 2018, 2585-7363.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50302 Education, special
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/18:00106225
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) problémy v chování; speciální vzdělávací potřeby; speciální edukační potřeby; děti s poruchou emocí a chování; důvěra; intervence; sociální začleňování
Keywords in English emotional and behavioural difficulties; special educational needs; children with EBD; trust; EBD intervention; social inclusion
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D., učo 8596. Changed: 18/3/2019 15:08.
Abstract
Paper focuses on the role that educational professionals in residential educational facilities attribute to trust/distrust in their relationships with children they work with, i.e. with children with behavioural and emotional disorders (EBD). The key issue of the text is the trust and roles that this phenomenon may play in the process of education and intervention in children with emotional and behavioural disorders. The first objective of the text is to show a different picture of children with EBD and of educational facilities than are commonly used and to have a look into the experience of educational professionals. The second objective is to introduce the diversity of the roles of trust in the intervention process of children with EBD. In an interventional or educational relationship, trust is an integral component and also a condition for successful intervention in the difficult life situation of children, while distrust is perceived as a barrier to this process. Paper is based on selected findings of qualitative research which was implemented in the environment of educational facilities. The participants in the research were educational professionals (teaching staff from residential educational facilities – children’s homes with schools, diagnostic institutions, young offenders’ institutions). The main technique of data collection was semi-structured in-depth interviews
Abstract (in Czech)
Text se věnuje roli, kterou výchovní profesionálové ze školských výchovných zařízení přisuzují důvěře/nedůvěře ve vztazích s dětmi, s nimiž pracují, tj. s dětmi s poruchou emocí a chování (PECh). Prvním cílem textu je ukázat jiný pohled na děti s PECh a na školská výchovná zařízení, než který je reprezentuje obecně ve společnosti, a zároveň tak nahlédnout do zkušenosti výchovných profesionálů. Druhým cílem je představit rozmanitost rolí důvěry v intervenčním procesu u dětí s PECh. V intervenčním či edukačním vztahu je důvěra nedílnou komponentou a též podmínkou úspěšné intervence do obtížné životní situace dítěte a nedůvěra je, naopak, vnímána jako překážka tohoto procesu. Text vychází z vybraných zjištění kvalitativního výzkumu, který byl realizován v prostředí školských výchovných zařízení. Participanty výzkumu byli tzv. výchovní profesionálové (pedagogičtí pracovníci z výchovných zařízení – dětských domovů se školou, diagnostických ústavů, výchovných ústavů) a hlavní technikou sběru dat byly polostrukturované hloubkové rozhovory.
PrintDisplayed: 22/7/2024 16:18