JANÍK, Tomáš, Jan SLAVÍK, Petr NAJVAR a Marcela JANÍKOVÁ. Shedding the content: semantics of teaching burdened by didactic formalisms. Journal of Curriculum Studies. Oxon, England: Routledge Journals, 2019, roč. 51, č. 2, s. 185-201. ISSN 0022-0272. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1080/00220272.2018.1552719.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Shedding the content: semantics of teaching burdened by didactic formalisms
Název česky Vyprazdňování obsahu: sémantika výuky zatížené didaktickými formalismy
Autoři JANÍK, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí), Jan SLAVÍK (203 Česká republika, domácí), Petr NAJVAR (203 Česká republika, domácí) a Marcela JANÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Journal of Curriculum Studies, Oxon, England, Routledge Journals, 2019, 0022-0272.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 1.484
Kód RIV RIV/00216224:14410/19:00107269
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1080/00220272.2018.1552719
UT WoS 000458398800003
Klíčová slova česky Případové studie; vzdělávací obsah; vyučování; učení; výuka
Klíčová slova anglicky Case studies; course content; learning; teaching; educational practices
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 18. 12. 2019 15:11.
Anotace
The paper argues that what is left behind in the current era of accountability is the educational content. The authors present shedding the content as the great challenge of teaching and learning in today’s schools. They turn to the tradition of Bildung and outline the theoretical background for the content-focused approach to (research on) teaching and learning. Their approach is based on analyses of authentic (real-life) teaching and learning situations. The paper highlights how didactic case studies can be used to generalize the findings across individual cases. Within the multiple case studies, 44 didactic case studies were reanalysed to identify didactic formalisms, i.e. problems in the semantic and logical structure of educational content, which corrupt the quality of instruction. Two specific types of didactic formalism are described in detail; stolen cognition and concealed cognition. Stolen cognition prevents cognitive activation of students when the teacher over-reduces the space allowed for the students’ cognitive work with the content, concealed cognition are instances of purposeless cognitive activation of students due to their being disconnected from the content.
Návaznosti
GA15-05122S, projekt VaVNázev: Mezi akceptací a resistencí: Vnímání kurikulárních změn učiteli v období deseti let implementace reformy
Investor: Grantová agentura ČR, Mezi akceptací a resistencí: Vnímání kurikulárních změn učiteli v období deseti let implementace reformy
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 04:10