D 2018

Pohled na současný stav problematiky rozvoje autonomie žáka u nás a v zahraničí.

ZEISEK, Adam

Basic information

Original name

Pohled na současný stav problematiky rozvoje autonomie žáka u nás a v zahraničí.

Name in Czech

Pohled na současný stav problematiky rozvoje autonomie žáka u nás a v zahraničí.

Name (in English)

A view of the development of learner autonomy in the Czech Republic and abroad

Authors

ZEISEK, Adam (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

2018. vyd. Plzeň, Jazykový a kulturní prostor v proměnách 21. století, p. 244-253, 10 pp. 2018

Publisher

Západočeská univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/18:00106231

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-261-0834-4

Keywords (in Czech)

autonomie žáka

Keywords in English

learner autonomy

Tags

Reviewed
Změněno: 15/3/2019 16:07, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Tento příspěvek popisuje a definuje koncept autonomie žáka v jazykovém vzdělávání s tím, že se blíže věnuje dimenzím kontroly dle Bensona. Dále stručně popisuje přístupy a metody k rozvoji žákovy autonomie. Poskytuje také stručný exkurz do pedagogických směrů, které ovlivnily rozvoj problematiky autonomie žáka. Pozornost také věnuje zakotvení autonomie žáka v podpůrných vědách (psychologie, teorie osvojování cizího jazyka). V závěru popisuje situaci v ČR ve vztahu k autonomii žáka a projekt, který se věnoval výzkumu autonomie žáka ve výuce anglického jazyka na dánské základní škole.

In English

This work describes the concept of learner autonomy in language education paying closer attention to Benson's description of dimensions of control. Moreover, it outlines the approaches to the development of learner autonomy. The pedagogical background of learner autonomy is described as well mentioning the influences which impacted the current view of learner autonomy the most. It also describes the base learner autonomy has in supporting sciences (psychology, SLA). Finally, it describes the situation in the Czech Republic concerning learner autonomy and a project which was dedicated to researching learner autonomy in English lessons at a basic school in Denmark.

Links

MUNI/A/0881/2017, interní kód MU
Name: Aktev VII. (Acronym: Aktev VII.)
Investor: Masaryk University, Category A