Detailed Information on Publication Record
2018
Pohled na současný stav problematiky rozvoje autonomie žáka u nás a v zahraničí.
ZEISEK, AdamBasic information
Original name
Pohled na současný stav problematiky rozvoje autonomie žáka u nás a v zahraničí.
Name in Czech
Pohled na současný stav problematiky rozvoje autonomie žáka u nás a v zahraničí.
Name (in English)
A view of the development of learner autonomy in the Czech Republic and abroad
Authors
ZEISEK, Adam (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
2018. vyd. Plzeň, Jazykový a kulturní prostor v proměnách 21. století, p. 244-253, 10 pp. 2018
Publisher
Západočeská univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/18:00106231
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-261-0834-4
Keywords (in Czech)
autonomie žáka
Keywords in English
learner autonomy
Tags
Reviewed
Změněno: 15/3/2019 16:07, Dana Nesnídalová
V originále
Tento příspěvek popisuje a definuje koncept autonomie žáka v jazykovém vzdělávání s tím, že se blíže věnuje dimenzím kontroly dle Bensona. Dále stručně popisuje přístupy a metody k rozvoji žákovy autonomie. Poskytuje také stručný exkurz do pedagogických směrů, které ovlivnily rozvoj problematiky autonomie žáka. Pozornost také věnuje zakotvení autonomie žáka v podpůrných vědách (psychologie, teorie osvojování cizího jazyka). V závěru popisuje situaci v ČR ve vztahu k autonomii žáka a projekt, který se věnoval výzkumu autonomie žáka ve výuce anglického jazyka na dánské základní škole.
In English
This work describes the concept of learner autonomy in language education paying closer attention to Benson's description of dimensions of control. Moreover, it outlines the approaches to the development of learner autonomy. The pedagogical background of learner autonomy is described as well mentioning the influences which impacted the current view of learner autonomy the most. It also describes the base learner autonomy has in supporting sciences (psychology, SLA). Finally, it describes the situation in the Czech Republic concerning learner autonomy and a project which was dedicated to researching learner autonomy in English lessons at a basic school in Denmark.
Links
MUNI/A/0881/2017, interní kód MU |
|