Detailed Information on Publication Record
2018
Choosing the right kindergarten: Parents’ reasoning about their ECEC choices in the context of the diversification of ECEC programs
KAMPICHLER, Martina, Jana DVOŘÁČKOVÁ and Lucie JARKOVSKÁBasic information
Original name
Choosing the right kindergarten: Parents’ reasoning about their ECEC choices in the context of the diversification of ECEC programs
Name in Czech
Výběr správné školky: Rodičovské úvahy o výběru předškolního zařízení v kontextu diverzifikace předškolního vzdělávání
Authors
KAMPICHLER, Martina (40 Austria, guarantor, belonging to the institution), Jana DVOŘÁČKOVÁ (203 Czech Republic) and Lucie JARKOVSKÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Journal of Pedagogy, Trnava, 2018, 1338-1563
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/18:00101705
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
rané vzdělávání a péče; volba; sociální reprodukce; sociální nerovnosti; Česká republika
Keywords in English
early childhood education and care; choice; social reproduction; social inequalities; the Czech Republic
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 29/3/2019 08:39, Dana Nesnídalová
V originále
The sphere of early childhood education care (ECEC) in the Czech Republic has diversified enormously in the last decade. The article describes this diversification process and, drawing on focus group data, it analyses parents’ choices within this diversified realm. Based on their selection criteria (importantly structured by constraints and opportunities related to social background or family status), it identifies 4 parental groups: pedagogical approach-centered, child-centered, facility-centered and (constrained) non-selective. These issues of ECEC diversification and parental choice are then discussed in the light of Annette Lareau’s classed cultural logics of child rearing and linked to potential implications for the reproduction and reinforcement of social inequalities.
In Czech
Oblast rané péče a vzdělávání (ECEC) v ČR se v posledním desetiletí značně diverzifikovala. Článek popisuje tento diverzifikační proces a na základě údajů ze skupinových rozhovorů analyzuje volby rodičů týkající se výběru instituce předškolní péče. Na základě jimi definovaných kritérií (důležitě strukturovaných omezeními a příležitostmi související se sociálním zázemím nebo rodinným stavem), identifikujeme 4 rodičovské skupiny: zaměřená pedagogický přístup, zaměřená na dítě, zaměřené na zařízení a neselektivní. Otázky týkající se diverzifikace a rodičovské volby jsou pak projednávány ve světle díla Annette Lareau.
Links
GA16-18940S, research and development project |
|