J 2018

Choosing the right kindergarten: Parents’ reasoning about their ECEC choices in the context of the diversification of ECEC programs

KAMPICHLER, Martina, Jana DVOŘÁČKOVÁ and Lucie JARKOVSKÁ

Basic information

Original name

Choosing the right kindergarten: Parents’ reasoning about their ECEC choices in the context of the diversification of ECEC programs

Name in Czech

Výběr správné školky: Rodičovské úvahy o výběru předškolního zařízení v kontextu diverzifikace předškolního vzdělávání

Authors

KAMPICHLER, Martina (40 Austria, guarantor, belonging to the institution), Jana DVOŘÁČKOVÁ (203 Czech Republic) and Lucie JARKOVSKÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Journal of Pedagogy, Trnava, 2018, 1338-1563

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

URL

RIV identification code

RIV/00216224:14410/18:00101705

Organization unit

Faculty of Education

DOI

http://dx.doi.org/10.2478/jped-2018-0009

Keywords (in Czech)

rané vzdělávání a péče; volba; sociální reprodukce; sociální nerovnosti; Česká republika

Keywords in English

early childhood education and care; choice; social reproduction; social inequalities; the Czech Republic

Tags

rivok

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 29/3/2019 08:39, Dana Nesnídalová

Abstract

ORIG CZ

V originále

The sphere of early childhood education care (ECEC) in the Czech Republic has diversified enormously in the last decade. The article describes this diversification process and, drawing on focus group data, it analyses parents’ choices within this diversified realm. Based on their selection criteria (importantly structured by constraints and opportunities related to social background or family status), it identifies 4 parental groups: pedagogical approach-centered, child-centered, facility-centered and (constrained) non-selective. These issues of ECEC diversification and parental choice are then discussed in the light of Annette Lareau’s classed cultural logics of child rearing and linked to potential implications for the reproduction and reinforcement of social inequalities.

In Czech

Oblast rané péče a vzdělávání (ECEC) v ČR se v posledním desetiletí značně diverzifikovala. Článek popisuje tento diverzifikační proces a na základě údajů ze skupinových rozhovorů analyzuje volby rodičů týkající se výběru instituce předškolní péče. Na základě jimi definovaných kritérií (důležitě strukturovaných omezeními a příležitostmi související se sociálním zázemím nebo rodinným stavem), identifikujeme 4 rodičovské skupiny: zaměřená pedagogický přístup, zaměřená na dítě, zaměřené na zařízení a neselektivní. Otázky týkající se diverzifikace a rodičovské volby jsou pak projednávány ve světle díla Annette Lareau.

Links

GA16-18940S, research and development project
Name: Diverzifikace předškolního vzdělávání v České republice: Inkluze, exkluze a sociální nerovnosti (Acronym: Beskibe)
Investor: Czech Science Foundation, Diversifying preschool education in the Czech Republic: inclusion, exclusion and social inequalities
Displayed: 8/11/2024 12:54