KAMPICHLER, Martina, Jana DVOŘÁČKOVÁ and Lucie JARKOVSKÁ. Choosing the right kindergarten: Parents’ reasoning about their ECEC choices in the context of the diversification of ECEC programs. Journal of Pedagogy. Trnava, 2018, vol. 9, No 2, p. 9-32. ISSN 1338-1563. Available from: https://dx.doi.org/10.2478/jped-2018-0009.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Choosing the right kindergarten: Parents’ reasoning about their ECEC choices in the context of the diversification of ECEC programs
Name in Czech Výběr správné školky: Rodičovské úvahy o výběru předškolního zařízení v kontextu diverzifikace předškolního vzdělávání
Authors KAMPICHLER, Martina (40 Austria, guarantor, belonging to the institution), Jana DVOŘÁČKOVÁ (203 Czech Republic) and Lucie JARKOVSKÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Journal of Pedagogy, Trnava, 2018, 1338-1563.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/18:00101705
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.2478/jped-2018-0009
Keywords (in Czech) rané vzdělávání a péče; volba; sociální reprodukce; sociální nerovnosti; Česká republika
Keywords in English early childhood education and care; choice; social reproduction; social inequalities; the Czech Republic
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 29/3/2019 08:39.
Abstract
The sphere of early childhood education care (ECEC) in the Czech Republic has diversified enormously in the last decade. The article describes this diversification process and, drawing on focus group data, it analyses parents’ choices within this diversified realm. Based on their selection criteria (importantly structured by constraints and opportunities related to social background or family status), it identifies 4 parental groups: pedagogical approach-centered, child-centered, facility-centered and (constrained) non-selective. These issues of ECEC diversification and parental choice are then discussed in the light of Annette Lareau’s classed cultural logics of child rearing and linked to potential implications for the reproduction and reinforcement of social inequalities.
Abstract (in Czech)
Oblast rané péče a vzdělávání (ECEC) v ČR se v posledním desetiletí značně diverzifikovala. Článek popisuje tento diverzifikační proces a na základě údajů ze skupinových rozhovorů analyzuje volby rodičů týkající se výběru instituce předškolní péče. Na základě jimi definovaných kritérií (důležitě strukturovaných omezeními a příležitostmi související se sociálním zázemím nebo rodinným stavem), identifikujeme 4 rodičovské skupiny: zaměřená pedagogický přístup, zaměřená na dítě, zaměřené na zařízení a neselektivní. Otázky týkající se diverzifikace a rodičovské volby jsou pak projednávány ve světle díla Annette Lareau.
Links
GA16-18940S, research and development projectName: Diverzifikace předškolního vzdělávání v České republice: Inkluze, exkluze a sociální nerovnosti (Acronym: Beskibe)
Investor: Czech Science Foundation, Diversifying preschool education in the Czech Republic: inclusion, exclusion and social inequalities
PrintDisplayed: 5/10/2024 23:16