Detailed Information on Publication Record
2018
Živé obrazy jako způsob poznávání
RODOVÁ, Veronika and Jan SLAVÍKBasic information
Original name
Živé obrazy jako způsob poznávání
Name (in English)
Live pictures as a way of learning
Authors
RODOVÁ, Veronika and Jan SLAVÍK
Edition
Konstruktivistické přístupy ve vzdělávání v perspektivě (nejen) oborových didaktik, 2018
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
Didaktická kazuistika; živý obraz; analytická generalizace; replikace; instrumentalizace; scénování; exprese; autentifikace
Keywords in English
Didactic case study; live picture; analytical generalisation; replication; instrumentalisation; scene making; expression; authentification
Změněno: 24/2/2019 11:33, Mgr. Veronika Rodová, Ph.D.
V originále
Příspěvek představí jednu z didaktických dramatizačních metod, tzv. živé obrazy jako intencionální způsob instrumentalizace žákovy zkušenosti a současně jako implicitní způsob naplňování Goodmanova teoretického konstruktu exprese. Na příkladech z výuky ukážeme příklady exemplifikace a denotace, podrobněji se zaměříme na expresi v jednotlivých komponentách subjektivní zkušenosti (autentifikaci) žáka: konstruktivní, tematické, empatické a prožitkové. Náš přístup vychází z Yinova pojetí analýzy didaktických kazuistik s cílem podpořit návrh rozšířeného pojetí Goodmanova teoretického konstruktu „exprese“.
In English
The text introduces one of the didactic drama methods, the so-called live pictures as an intentional way of instrumentalising the pupil´s experience and simultaneously as an implicit way of fulfilling Goodman´s theoretical construct “expression“. We use specific teaching situations to show the examples of exemplification and denotation, more detailed attention is paid to the expression in the particular components of the pupil´s subjective experience (authentification): constructive, thematic, empathetic and experiential. Our approach is based on Yin´s concept of analysis of the didactic case studies and our aim is to support the proposal of an extended conception of Goodman´s theoretical construct “expression“.