k 2018

Živé obrazy jako způsob poznávání

RODOVÁ, Veronika and Jan SLAVÍK

Basic information

Original name

Živé obrazy jako způsob poznávání

Name (in English)

Live pictures as a way of learning

Authors

RODOVÁ, Veronika and Jan SLAVÍK

Edition

Konstruktivistické přístupy ve vzdělávání v perspektivě (nejen) oborových didaktik, 2018

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

Didaktická kazuistika; živý obraz; analytická generalizace; replikace; instrumentalizace; scénování; exprese; autentifikace

Keywords in English

Didactic case study; live picture; analytical generalisation; replication; instrumentalisation; scene making; expression; authentification
Změněno: 24/2/2019 11:33, Mgr. Veronika Rodová, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek představí jednu z didaktických dramatizačních metod, tzv. živé obrazy jako intencionální způsob instrumentalizace žákovy zkušenosti a současně jako implicitní způsob naplňování Goodmanova teoretického konstruktu exprese. Na příkladech z výuky ukážeme příklady exemplifikace a denotace, podrobněji se zaměříme na expresi v jednotlivých komponentách subjektivní zkušenosti (autentifikaci) žáka: konstruktivní, tematické, empatické a prožitkové. Náš přístup vychází z Yinova pojetí analýzy didaktických kazuistik s cílem podpořit návrh rozšířeného pojetí Goodmanova teoretického konstruktu „exprese“.

In English

The text introduces one of the didactic drama methods, the so-called live pictures as an intentional way of instrumentalising the pupil´s experience and simultaneously as an implicit way of fulfilling Goodman´s theoretical construct “expression“. We use specific teaching situations to show the examples of exemplification and denotation, more detailed attention is paid to the expression in the particular components of the pupil´s subjective experience (authentification): constructive, thematic, empathetic and experiential. Our approach is based on Yin´s concept of analysis of the didactic case studies and our aim is to support the proposal of an extended conception of Goodman´s theoretical construct “expression“.