ČERNÁ, Eliška and Lenka POLÁNKOVÁ. Mít domov znamená důstojně bydlet! Divadlo utlačovaných jako nástroj uplatňování kritické reflexivity (Having home means being housed! Theatre of the opressed as a tool of critical reflexivity application). Sociální práce / Sociálna práca / Czech and Slovak Social Work. Brno: Asociace vzdělavatelů v sociální práci, 2018, vol. 18, No 3, p. 22-39. ISSN 1213-6204.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Mít domov znamená důstojně bydlet! Divadlo utlačovaných jako nástroj uplatňování kritické reflexivity
Name in Czech Mít domov znamená důstojně bydlet! Divadlo utlačovaných jako nástroj uplatňování kritické reflexivity
Name (in English) Having home means being housed! Theatre of the opressed as a tool of critical reflexivity application
Authors ČERNÁ, Eliška (203 Czech Republic, guarantor) and Lenka POLÁNKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Sociální práce / Sociálna práca / Czech and Slovak Social Work, Brno, Asociace vzdělavatelů v sociální práci, 2018, 1213-6204.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/18:00106304
Organization unit Faculty of Education
Keywords in English critical reflexivity; emancipatory action research; theatre of the oppressed; social housing
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 18/3/2019 12:48.
Abstract
CÍLE: Popisujeme procesy a výsledky emancipačního akčního výzkumu, jehož cílem bylo zjistit, jaké znalosti o „sociálním bydlení“ spoluvytvářejí lidé s touto zkušeností a jaké akční strategie navrhují na základě těchto poznatků. TEORETICKÝ ZÁKLAD: Koncepční rámec je založen na konceptu vyloučeného bydlení a divadla utlačovaných. METODY: Analyzujeme scénář divadelního představení „Mít domov znamená důstojně bydlet!“, realizovaný ve vybraných lokalitách. VÝSLEDKY: Jako ústřední téma identifikujeme obchod s chudobou v bytové oblasti. V rámci představení spoluvytváříme akční strategie proti obchodu s chudobou v bytové oblasti, konkrétně: ubytování u rodinných příslušníků nebo sousedů, podpora sociálního pracovníka, žádost o vrácení zálohy, blokace vystěhování, v jednotě je síla, stan na náměstí, kolektivní vyjednávání s majitelem. Rozhodnutí nevzdávat se, solidarita a zveřejnění jako klíčová témata těchto strategií. DŮSLEDKY SOCIÁLNÍ PRÁCE: Diskutujeme o tom, jakým způsobem divadlo utlačovaných přispívá k kritické reflexivitě jako způsobu vnímání reality a rozvoje kritické praxe v sociální práci.
Abstract (in English)
OBJECTIVES: We describe processes and outcomes of emancipatory action research, which aim was to find out what knowledge about “social housing“co-produce people with this experience and what action strategies they propose on the basis of such knowledge. THEORETICAL BASE: Conceptual framework is based on concept of housing exclusion and theatre of the oppressed method. METHODS: We analyse screenplay of theatre performance „Having home means being housed!“, realized in chosen neighbourhoods. OUTCOMES: As central theme we identify business with poverty in flats. Within performances, we co-produce action strategies against business with poverty in flats, concretely: accommodation at family members or neighbours, support of social worker, request to get back the deposit, blockade of eviction, in the unity there is power, tent on the square, collective negotiation with the owner. Decision not to give up, solidarity and going public show as key topics of those strategies. SOCIAL WORK IMPLICATIONS: We discuss in what way theatre of the oppressed contributes to critical reflexivity as a way of seeing reality and to development of critical practice in social work.
PrintDisplayed: 27/9/2024 00:44