k 2018

Závislé předložky v maturitních pracích z angličtiny: Kolokace s přídavnými jmény a se slovesy

SLÁDKOVÁ, Věra

Basic information

Original name

Závislé předložky v maturitních pracích z angličtiny: Kolokace s přídavnými jmény a se slovesy

Name in Czech

Závislé předložky v maturitních pracích z angličtiny: Kolokace s přídavnými jmény a se slovesy

Name (in English)

Dependent prepositions in Czech students’s essays: Adjective and verb collocations

Authors

SLÁDKOVÁ, Věra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Konference AKTEV, 2018

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/18:00106309

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

přídavná jména; slovesa; závislé předložky; kolokace; předložkové vazby

Keywords in English

adjectives; verbs; dependent prepositions; collocations; prepositional phrases
Změněno: 24/2/2019 23:33, Mgr. Věra Sládková, Ph.D.

Abstract

V originále

Tato studie analyzuje rozsah a vhodnost použití předložek závislých na přídavných jménech a slovesech v korpusu 380 maturitních prací v porovnání s požadavky na zvládnutí úrovně B1 podle SERRJ v online nástrojích English Vocabulary Profile a English Grammar Profile. Výsledky ukazují, že čeští studenti se pokusili doplnit přeložkovými vazbami pouze 7,5% přídavných jmen a 45% sloves. Zatímco vliv mateřského jazyka je s velkou pravděpodobností zodpovědný za většinu případů nesprávného použití předložek po přídavných jménech, v případě sloves je většina chyb způsobena tím, že studenti mají tendenci zaměňovat slovesa s podobným významem či jiným významovým vztahem.

In English

This paper analyses the range and appropriateness of dependent prepositions used with adjectives and verbs in the corpus of 380 school-leaving essays and compares the results with English Vocabulary and Grammar Profile as a reference tool for the required B1 level according to the CEFR. The findings revealed that Czech students attempted to complement 7.5% of adjectives and 45% of verbs with prepositional phrases. While mother-tongue influence was likely to be responsible for more errors in adjective-complementation, the errors in verb-complementation were largely caused by the fact that students tend to confuse the verbs with similar or related meanings.

Links

MUNI/A/0881/2017, interní kód MU
Name: Aktev VII. (Acronym: Aktev VII.)
Investor: Masaryk University, Category A