Architektura mezi myšlenkou a skutečností
GALETA, Jan and Martin ŠOLC. Architektura mezi myšlenkou a skutečností (Architecture between idea and reality). Brno: Metodické centrum moderní architektury. Národní památkový ústav., 2018, 216 pp. ISBN 978-80-7480-108-2. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Architektura mezi myšlenkou a skutečností |
Name (in English) | Architecture between idea and reality |
Authors | GALETA, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Martin ŠOLC (203 Czech Republic, belonging to the institution). |
Edition | Brno, 216 pp. 2018. |
Publisher | Metodické centrum moderní architektury. Národní památkový ústav. |
Other information | |
---|---|
Original language | Czech |
Type of outcome | Editing of thematic compilation, editing of monothematic issue of professional journal |
Field of Study | 60401 Arts, Art history |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
RIV identification code | RIV/00216224:14210/18:00106320 |
Organization unit | Faculty of Arts |
ISBN | 978-80-7480-108-2 |
Keywords (in Czech) | architektura; architektonické soutěže; teorie architektury |
Keywords in English | architecture; Architectural design competition; Theory of architecture |
Tags | rivok |
Tags | Reviewed |
Changed by | Changed by: prof. Mgr. Ondřej Jakubec, Ph.D., učo 108186. Changed: 14/4/2019 14:07. |
Abstract |
---|
O architektuře se říká, že je královnou výtvarných umění, mimo jiné proto, že na rozdíl od malby, sochy a jiných oborů prostor pouze nedotváří, ale sama utváří. Jenže ještě předtím, než se architektura stane hmotným objektem, reálným třírozměrným dílem, než se stane místem, je myšlenkou, ideou – „disegnem“ – vzniklou v hlavě tvůrce, případně přenesenou na papír. Architektura je tak vlastně ve svém prvopočátku pouhým éterickým snem. K otázkám dějin umění a architektury proto patří také hledání seriózních odpovědí na různá „co kdyby…“. Tedy teoretické uvažování o architektuře, stejně jako o stavbách již neexistujících, jejichž výraz a vizuální účinek si můžeme pouze domýšlet. Předmětem badatelského zájmu jsou také budovy nikdy nepostavené – myšlenky, které se nestaly skutečností. Je přitom lhostejno, jedná-li se o vztah mezi představami opata Sugera a praxí stavitelů gotických katedrál, o efemérní stavby stržené krátce poté, jakmile splnily svůj účel, o budovy zmizelé v propadlišti dějin, ale podchycené na plánech, vyobrazeních či jako v případě velkomoravské architektury pouze archeologickým výzkumem. Nezáleží na tom, jde-li o nikdy nerealizované, soutěžní či jen ideální projekty, jako jsou Boulléeho revoluční vize, nebo o stavby nikdy neexistující, ale zobrazené v jiných uměleckých dílech coby kulisa, jako Schinkelův dóm nad městem, antikizující architektury Mantegny a della Francescy, odvážné představy Piranesiho. Ve všech případech se jedná o architekturu, nacházející se mezi dvěma světy, mezi ideou a realitou. Obsahem knihy, kterou předkládáme laskavému čtenáři, jsou tedy podnětné texty zabývající se právě takovouto myšlenou architekturou, a to v širokém časovém rozpětí od baroka, přes historismus, k moderní až současné architektuře. |
Abstract (in English) |
---|
It has been said that architecture is the queen of fine arts, among other things because it not only helps to complete space, but actually creates it, which is dissimilar to painting, sculpture and other fields. But even before architecture becomes a material object, a tangible three-dimensional work of art, before it becomes a place, it is a thought, an idea – “a disegno” – formed in the mind of the creator, perhaps translated onto paper. Architecture is thus in its beginnings actually a mere ethereal dream. Therefore, searching for serious answers to various “what ifs…” is the type of question asked in art history and architecture. That includes theoretical contemplation about architecture, as well as about buildings which no longer exist, and whose expression and visual effect we can only surmise. Edifices which have never been built are also objects of scholarly interest – ideas that did not become reality. It does not matter whether it is the relationship between ideas of Abbot Suger and the practice of gothic cathedral builders, the ephemeral constructions torn down as soon as they have served their purpose, or the buildings lost in the depths of time but captured on plans, illustrations or, as in the case of Great Moravian architecture, only by archaeological research. It is insignificant whether it is an unrealized project, a competitive design or merely an ideal creation such as the revolutionary visions of Boullée, or buildings which never existed but are depicted in other artworks as scenery such as Schinkel’s cathedral above a city, the antique-style architecture of Mantegna and della Francesca or the daring concepts of Piranesi. In all these we have architecture which stands between two worlds; between an idea and reality. It is precisely such imagined architecture that became the subject of this book. |
Links | |
---|---|
MUNI/A/0973/2017, interní kód MU | Name: Materiál, techniky a funkce uměleckého díla: Architektura, výtvarné a užité umění v průběhu věků. (Acronym: Materiál, techniky a funkce) |
Investor: Masaryk University, Category A |
PrintDisplayed: 15/7/2024 16:44