J 2018

Podpůrná opatření u žáků s tělesným postižením v inkluzivním prostředí základních škol v České republice

DOLEŽALOVÁ, Eva

Basic information

Original name

Podpůrná opatření u žáků s tělesným postižením v inkluzivním prostředí základních škol v České republice

Name in Czech

Podpůrná opatření u žáků s tělesným postižením v inkluzivním prostředí základních škol v České republice

Name (in English)

Support Measures for Pupils with Physical Disabilities in the Inclusive Environment of Primary Schools in the Czech Republic

Authors

DOLEŽALOVÁ, Eva (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Acta Humanica, Žilina, Žilinská univerzita, 2018, 1336-5126

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/18:00106328

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

inkluze; inkluzivní vzdělávání; žák s tělesným postižením; podpůrná opatření; škola

Keywords in English

inclusion; inclusive education; pupil with physical disability; supportive measures; school

Tags

Reviewed
Změněno: 17/3/2019 10:32, PhDr. Mgr. et Mgr. Eva Dostalová, Ph.D.

Abstract

V originále

Cílem výzkumného šetření bylo zmapovat stav a vybrané oblasti inkluzivní edukace žáků s tělesným postižením v kontextu podpůrných opatření. Na základě hlavního cíle byly stanoveny cíle parciální, které byly zaměřeny zejména na analyzování znalostí učitelů v oblasti podpůrných opatření, zjištění přínosu spolupráce školy se speciálně pedagogickým centrem při inkluzivním vzdělávání žáků s tělesným postižením a zjištění návrhů na změny v podpůrných opatřeních při inkluzivním vzdělávání žáků s tělesným postižením. Z daných cílů vycházely tři hypotézy, které byly ověřovány ve výzkumném šetření. Všechny stanovené hypotézy byly na základě získaných výsledků přijaty. K dosažení cíle výzkumného šetření byla využita kvantitativní metoda ve formě dotazníku vlastní konstrukce.

In English

The aim of the research study was to map the state and selected areas of inclusive education for pupils with physical disabilities in the context of supportive measures. On the basis of the main aim, partial aims were set, which were mainly focused on analyzing teachers’ knowledge of supportive measures, identifying the contribution of cooperation between school and special education centre for the inclusive education of pupils with physical disabilities and identifying proposals for changes in supportive measures for inclusive education of pupils with physical disabilities. These aims were based on three hypotheses which were tested in the research study. All established hypotheses were accepted based on the obtained results. To achieve the aim of the research study was used a quantitative method in the form of a questionnaire of own design.