Detailed Information on Publication Record
2018
Podpůrná opatření u žáků s tělesným postižením v inkluzivním prostředí základních škol v České republice
DOLEŽALOVÁ, EvaBasic information
Original name
Podpůrná opatření u žáků s tělesným postižením v inkluzivním prostředí základních škol v České republice
Name in Czech
Podpůrná opatření u žáků s tělesným postižením v inkluzivním prostředí základních škol v České republice
Name (in English)
Support Measures for Pupils with Physical Disabilities in the Inclusive Environment of Primary Schools in the Czech Republic
Authors
DOLEŽALOVÁ, Eva (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Acta Humanica, Žilina, Žilinská univerzita, 2018, 1336-5126
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50302 Education, special
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/18:00106328
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
inkluze; inkluzivní vzdělávání; žák s tělesným postižením; podpůrná opatření; škola
Keywords in English
inclusion; inclusive education; pupil with physical disability; supportive measures; school
Tags
Reviewed
Změněno: 17/3/2019 10:32, PhDr. Mgr. et Mgr. Eva Dostalová, Ph.D.
V originále
Cílem výzkumného šetření bylo zmapovat stav a vybrané oblasti inkluzivní edukace žáků s tělesným postižením v kontextu podpůrných opatření. Na základě hlavního cíle byly stanoveny cíle parciální, které byly zaměřeny zejména na analyzování znalostí učitelů v oblasti podpůrných opatření, zjištění přínosu spolupráce školy se speciálně pedagogickým centrem při inkluzivním vzdělávání žáků s tělesným postižením a zjištění návrhů na změny v podpůrných opatřeních při inkluzivním vzdělávání žáků s tělesným postižením. Z daných cílů vycházely tři hypotézy, které byly ověřovány ve výzkumném šetření. Všechny stanovené hypotézy byly na základě získaných výsledků přijaty. K dosažení cíle výzkumného šetření byla využita kvantitativní metoda ve formě dotazníku vlastní konstrukce.
In English
The aim of the research study was to map the state and selected areas of inclusive education for pupils with physical disabilities in the context of supportive measures. On the basis of the main aim, partial aims were set, which were mainly focused on analyzing teachers’ knowledge of supportive measures, identifying the contribution of cooperation between school and special education centre for the inclusive education of pupils with physical disabilities and identifying proposals for changes in supportive measures for inclusive education of pupils with physical disabilities. These aims were based on three hypotheses which were tested in the research study. All established hypotheses were accepted based on the obtained results. To achieve the aim of the research study was used a quantitative method in the form of a questionnaire of own design.