HOFMANN, Eduard, Michaela SPURNÁ and Petr KNECHT. Všeobecný přehled a/nebo tematické studium? Podněty k zamýšlené revizi RVP (General overview or thematic study? Suggestions for intentional curriculum revision). Online. In Dubcova, A. Geografické informácie. Nitra, Slovakia: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, 2018, p. 61-69. ISSN 1337-9453. Available from: https://dx.doi.org/10.17846/GI.2018.22.2.61-69.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Všeobecný přehled a/nebo tematické studium? Podněty k zamýšlené revizi RVP
Name in Czech General overview or thematic study? Suggestions for intentional curriculum revision
Name (in English) General overview or thematic study? Suggestions for intentional curriculum revision
Authors HOFMANN, Eduard (203 Czech Republic, belonging to the institution), Michaela SPURNÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Petr KNECHT (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Nitra, Slovakia, Geografické informácie, p. 61-69, 9 pp. 2018.
Publisher Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/18:00107287
Organization unit Faculty of Education
ISSN 1337-9453
Doi http://dx.doi.org/10.17846/GI.2018.22.2.61-69
UT WoS 000467959400005
Keywords (in Czech) geografické vzdělávání; didaktika geografie, geografické myšlení; pojetí geografie
Keywords in English geographical education; geographical thinking; Catling's typology
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 17/2/2020 16:30.
Abstract
Cílem této práce je povzbudit úvahy a debaty o změně koncepce geografického vzdělávání v českých osnovách. Základem této reflexe jsou průzkumy, ve kterých jsme pomocí Catlingovy typologie identifikovali typ koncepce, která převládá v českých učebních osnovách a mezi budoucími učiteli zeměpisu. Požadovaná myšlenka geografického myšlení podporovaná Mezinárodní chartou geografického vzdělávání a současné mezinárodní trendy se dostatečně neodráží v učebních osnovách ani v prohlášeních budoucích učitelů zeměpisu. Průzkum ukázal, že faktická a encyklopedická koncepce výuky zeměpisu je tak hluboce zakořeněna v učebních osnovách i v myslích studentů, že existuje zjevný prostor pro rozvoj geografického myšlení.
Abstract (in English)
This paper aims to encourage reflections and debates on changing the conception of geographical education in the Czech curriculum. The basis for this reflection are conducted surveys in which we have identified, with the help of Catling's typology, a type of conception that prevail in the Czech curriculum documents and among future geography teachers. The required idea of geographical thinking supported by the International Charter on Geographical Education and current international trends is not sufficiently reflected in the curriculum documents as well as in statements of future geography teachers. The survey has shown that the factual and encyclopedic conception of teaching geography is so deeply embedded in curriculum documents as well as in the minds of students that there is an apparent space for the development of geographical thinking.
Links
GA18-08315S, research and development projectName: Pojetí geografie a geografického vzdělávání: pohled učitelů
Investor: Czech Science Foundation, Teachers’ Perceptions of Geography and Geography Teaching
PrintDisplayed: 29/7/2024 01:28