NEHYBA, Jan, Petr SVOJANOVSKÝ and Jakub CIGÁN. Skryté determinanty komunikace ve skupinové reflexi praxe u studentů učitelství (Hidden determinants of communication in group reflection of practice). In In XXV. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 2017.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Skryté determinanty komunikace ve skupinové reflexi praxe u studentů učitelství
Name in Czech Skryté determinanty komunikace ve skupinové reflexi praxe u studentů učitelství
Name (in English) Hidden determinants of communication in group reflection of practice
Authors NEHYBA, Jan, Petr SVOJANOVSKÝ and Jakub CIGÁN.
Edition In XXV. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 2017.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Conference abstract
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) skupinová reflexe; reflektivní praxe; studenti učitelství; nelingvistické sociální signály; emoce
Keywords in English group reflection, reflective practice, pre-service teacher, non-linguistic social signals, emotions
Changed by Changed by: Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D., učo 106930. Changed: 27/2/2019 16:49.
Abstract
Reflexi praxe považujeme za klíčovou součást učitelského vzdělávání (srov. Korthagen a Vasalos, 2005). V tomto příspěvku se zabýváme reflexí praxe v malé skupině studentů. Skupinová reflexe je jedním ze způsobů, kterým lze účinně podporovat učení ze zkušenosti. (Bolinger & Stanton, 2014). Podobu skupinové reflexe budeme zkoumat z perspektivy tzv. nelingvistických sociálních signálů, jakými jsou například tón hlasu, rychlost hlasu, atd. Nelingvistické sociální signály můžeme považovat za skryté determinanty komunikace, protože výrazně nevědomě ovlivňují průběh a výsledek sociální interakce (Pentland & Heibeck, 2008) a dá se z nich například predikovat produktivita skupiny (Olguín & Pentland, 2010). „Díky pozornosti k vzorcům toho, jak se signály projevují uvnitř sociální sítě, z nich můžeme vytěžit tacitní znalosti, které jdou napříč všemi členy skupiny” (Pentland & Heibeck, 2008, s. xii).
Abstract (in English)
If we considered reflection as a key part of teacher training (Korthagen & Vasalos, 2005), then it is necessary to pay attention not only reflection as a phenomena, but also topic of support of reflection, which is not given enough attention (Bolinger & Stanton, 2014). Therefore, it is important to deal resembles a group reflection. Form of group reflection of practice will be examined from perspective of non-linguistic social signals, such as tone of voice, speed of speech, etc. Non-linguistic social signals can be considered for hidden determinants of communication, because the signals unconsciously influence of process and outcome of social interaction (Pentland & Heibeck , 2008) and based on these signals we can predict e.g. productivity (Olguín & Pentland, 2010). "By paying careful attention to the pattern of signaling within a social network, we can harvest tacit knowledge that is spread across all of the individual members of the network" (Pentland & Heibeck, 2008, p. xii).
PrintDisplayed: 12/7/2024 22:49