Detailed Information on Publication Record
2018
Autonomní a heteronomní hodnocení profesních kompetencí v dialogu mezi provázejícím učitelem a studentem
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana and Hana HORKÁBasic information
Original name
Autonomní a heteronomní hodnocení profesních kompetencí v dialogu mezi provázejícím učitelem a studentem
Name (in English)
Autonomous and heteronomous assessment of professional competences in a dialogue between the mentor teacher and the student
Authors
Edition
2018
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Konferenční abstrakt
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-7454-755-3
Keywords (in Czech)
autonomní a heteronomní hodnocení; profesní kompetence; provázející učitel; reflektivní model vzdělávání
Keywords in English
autonomous and heteronomous assessment, professional competence, mentor teacher, reflective model of teacher training
Tags
International impact
Změněno: 10/10/2019 17:28, doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
V originále
Příspěvek se zaměřuje na otázky funkčního propojování teoretických znalostí o výuce se zkušenostním učením na pedagogických praxích. Cílem výzkumu bylo zjistit, jak se vyvíjí náhled studentů a provázejících učitelů na rozvoj profesních kompetencí studentů na základě zkušenosti získané v průběhu tří semestrů praxí. Výsledky potvrzují rozdíly v heteronomním a autonomním hodnocení profesních kompetencí a v jejich rozvoji v průběhu tří semestrů. Ukazuje se také, že posouzení aktuálního stavu umožňuje formulování cílů pro další rozvoj studenta.
In English
The paper focuses on the issues of functional interconnection of theoretical knowledge about teaching with experiential learning during teaching practicum. The aim of research was to find out how students and mentor teachers create their views of a development of professional competences of students during three semesters of teaching practicum. The results confirm differences in heteronomous and autonomous assessment of professional competences and their development over three semesters. It also turn out that the assesment of the current state of their development alows formulation of goals for further development of students.