MUŽÍKOVÁ, Leona and Vladislav MUŽÍK. Revize obsahu základního vzdělávání v oboru Výchova ke zdraví (Revision of the elementary Health education content). Online. In Barbora Hošková a Jitka Slaná Reissmannová. Život ve zdraví 2018: teorie a praxe. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2018, p. 66-70. ISBN 978-80-210-9176-4. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-9176-2018.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Revize obsahu základního vzdělávání v oboru Výchova ke zdraví
Name in Czech Revize obsahu základního vzdělávání v oboru Výchova ke zdraví
Name (in English) Revision of the elementary Health education content
Authors MUŽÍKOVÁ, Leona (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Vladislav MUŽÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Život ve zdraví 2018: teorie a praxe, p. 66-70, 5 pp. 2018.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW E-sborník
RIV identification code RIV/00216224:14410/18:00106395
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-9176-4
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-9176-2018
Keywords (in Czech) ochrana zdraví; podpora zdraví; veřejné zdraví; výchova ke zdraví; vzdělávání
Keywords in English content of elementary education; educational area; educational field; health education; review of educational content
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc., učo 549. Changed: 19/3/2019 09:38.
Abstract
V současné době probíhá revize obsahu základního vzdělávání, která by měla být ukončena v roce 2020. Nově vymezit obsah základního vzdělávání pro vzdělávací obor Výchova ke zdraví je velmi složité. Je nutné brát v úvahu také překrývání učebních témat a konkrétního učiva Výchovy ke zdraví s dalšími vzdělávacími oblastmi, obory a průřezovými tématy. Cílem příspěvku je upozornit na problematická místa dosavadních návrhů na revizi vzdělávacího obsahu Výchovy ke zdraví a podnítit diskuzi k této problematice. Obsahem příspěvku jsou konkrétní revizní návrhy jednotlivých tematických okruhů plynoucí z obsahové analýzy kurikula, k nimž autoři formulují upozornění na problematická místa návrhů. Závěr příspěvku shrnuje hlavní poznatky: Vzdělávací oblast Člověk a svět práce vhodně doplňuje učivo o výživě. Významné překrytí učiva Výchovy ke zdraví je patrné v oboru Přírodopis a Výchova k občanství. Autoři věří, že vznesené připomínky přispějí ke kvalitní revizi obsahu vzdělávání ve Výchově ke zdraví.
Abstract (in English)
Currently, the content of elementary education is being reviewed and this process should be completed by 2020. It is very difficult to define the content of elementary education for the educational field of Health education. It must be taken into account that the themes and the learning content of Health education overlaps with other educational areas, fields and cross-curricular subjects. The objective of the paper is to emphasise the problematic areas of existing proposals on the analyse the educational content of Health education, and instigate discussion on this issue. Specifically, the paper describes specific review proposals concerning various themes for which the authors define problematic areas. In the final part the following conclusion is made: The educational area Man and the world of work is a suitable complement to the learning content on nutrition. An obvious overlap is between Health education and Natural history and Citizenship education. The authors believe that the comments will contribute to a high-quality review of the educational content of Health education.
Links
MUNI/A/0877/2017, interní kód MUName: Výzkum kurikula tělesné výchovy a výchovy ke zdraví pro předškolní a mladší školní věk (Acronym: VOČaZ 2018)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 1/5/2024 13:40