HOFMANN, Eduard and Libuše VODOVÁ. Společenství praxe a integrovaná terénní výuka (The Community of Practise and Integrated Field Teaching). In Conference on Research in Didactics of the Sciences, DidSci+ 2018. 2018.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Společenství praxe a integrovaná terénní výuka
Name (in English) The Community of Practise and Integrated Field Teaching
Authors HOFMANN, Eduard and Libuše VODOVÁ.
Edition Conference on Research in Didactics of the Sciences, DidSci+ 2018, 2018.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) další vzdělávání pedagogických pracovníků, Didaktika přírodních věd, EDUFORUM, integrovaná terénní výuka, společenství praxe
Keywords in English community of practise, Didactics of Natural Sciences, EDUFORUM, further education of pedagogical staff, integrated field teaching
Tags International impact
Changed by Changed by: Mgr. Libuše Vodová, Ph.D., učo 43576. Changed: 28/2/2019 14:14.
Abstract
V 90. letech minulého století došlo v oblasti školství k postupnému nahrazení jednotného systému školství systémem, který zaručuje velkou pluralitu přístupu jednotlivých škol k rámcovým požadavkům na vzdělávání na jednotlivých stupních škol. Tato pluralita se projevuje i v oblasti dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. Jednou z forem je i vzdělávání, které je podporováno Operačním programem Výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV). Projekt Společenství praxe – platforma pro rozvoj klíčových kompetencí (zkráceně EDUFORUM), který je realizován ve spolupráci PdF MU, PdF JČU a neziskové organizace REZEKVÍTEK sdružuje vysokoškolské pedagogy a učitele základních a středních škol. Jeho cílem je rozvíjení kompetencí učitelů díky vzájemnému sdílení a předávání si zkušeností ve společenství praxe. Důraz je kladen také na posilování mezipředmětových vazeb. Oba autoři se domnívají, že cesta k hlubšímu využívání mezipředmětových vazeb vede právě přes další vzdělávání pedagogických pracovníků, kteří už mají víceleté zkušenosti s výukovou praxí. Jedním z přístupů, který vede k využití mezipředmětových vazeb je tematická výuka. V rámci projektu se uskutečnilo vícedenní setkání, jehož cílem byl integrovaný pohled na půdu, jako na jeden ze základních atributů existence lidstva. Příspěvek shrnuje poznatky z výše uvedeného setkání učitelů z projektu OP VVV.
Abstract (in English)
In the 1990s, there was a gradual replacement of the uniform system of education in the system of education, which guarantees a great plurality of individual schools' access to the framework requirements for education at individual levels of education. This plurality also manifests itself in the area of further education of pedagogical staff. One form of further education of pedagogical staff is also the education supported by the Operational Programme Research, Development and Education (OP RDE). The Project Community of Practice - the platform for the development of key competencies (abbreviated EDUFORUM), which is realized in cooperation with the Faculty of Education MU, Faculty of Education JČU and non-profit organization REZEKVÍTEK, associates university teachers and teachers of elementary and secondary schools. Its goal is to develop teacher competencies through sharing and transferring of experiences in a community of practice. Emphasis is also placed on strengthening interdisciplinary links. Both authors believe that the way to deeper use of interdisciplinary links leads through the further education of pedagogical staff who already have many years of experiences in teaching practice. One of the approaches that leads to the use of interdisciplinary links is thematic teaching. The project involved a multi-day meeting aiming at an integrated view of the soil as one of the basic attributes of human existence. The paper summarizes the findings of the above mentioned teacher meeting from the OP RDE project.
Links
CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_011/0000659, interní kód MUName: Společenství praxe – platforma pro rozvoj klíčových kompetencí
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Priority axis 3: Equal access to high-quality pre-school, primary and secondary education
PrintDisplayed: 18/7/2024 16:26