VODOVÁ, Libuše. Návaznost biologického učiva na příkladu tematického celku Biologie rostlin (The Continuity of Biological Curriculum on the Example of the Thematic Unit Plant Biology). In Trendy v didaktice biologie. 2018.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Návaznost biologického učiva na příkladu tematického celku Biologie rostlin
Name (in English) The Continuity of Biological Curriculum on the Example of the Thematic Unit Plant Biology
Authors VODOVÁ, Libuše.
Edition Trendy v didaktice biologie, 2018.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) biologické učivo, návaznost, učebnice, kurikulární dokumenty, Přírodopis, Člověk a jeho svět
Keywords in English biological curriculum; continuity; textbooks; curriculum documents; Natural Sciences; Man and His World
Changed by Changed by: Mgr. Libuše Vodová, Ph.D., učo 43576. Changed: 11/3/2019 13:58.
Abstract
Budoucí učitelé se během svých příprav potýkají s otázkou, jak navázat na učivo na 1. stupně. Příspěvek předkládá výsledky pilotní studie rozpracování návaznosti biologického učiva prezentovaného žákům 2. stupně ZŠ v rámci vzdělávacího oboru Přírodopis na učivo vzdělávacího oboru Člověk a jeho svět. Jako modelové učivo pro rozpracování návaznosti bylo v pilotní studii zvoleno učivo tematického celku Biologie rostlin. Na základě analýzy kurikulárních dokumentů a vybraných učebnic přírodopisu bylo porovnáno učivo, očekáváné výstupy a konkrétní pojmy prezentované v rámci Biologie rostlin v učebnicích pro 1. a 2. stupeň ZŠ.
Abstract (in English)
Future teachers are faced with the question how to connect curriculum of elementary school with the curriculum of primary school. The paper presents the results of the pilot study on continuity of the biological curriculum presented to pupils of elementary school within the subject of the education Natural Sciences to the subject of the education Man and His World presented to pupils at primary school. As a model curriculum for the development of continuity was selected the thematic unit Plant Biology in a pilot study. Based on the analysis of curriculum documents and selected textbooks of Natural Sciences, the curriculum, expected outputs and concrete concepts presented in Plant Biology in textbooks for elementary and primary schools were compared.
PrintDisplayed: 18/7/2024 16:23