Erinnerungsorte aus der Perspektive von Linguistic Landscapes im DaF-Unterricht
JANÍKOVÁ, Věra. Erinnerungsorte aus der Perspektive von Linguistic Landscapes im DaF-Unterricht (Places of memory from the perspective of Linguistic Landscapes in teaching of German as foreign language). In 26. GESUS-Kongress “Traditionen und Erneuerungen“ Université Paul-Valéry Montpellier. 2018. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Erinnerungsorte aus der Perspektive von Linguistic Landscapes im DaF-Unterricht |
Name in Czech | Místa paměti z perspektivy jazykových krajin ve výuce němčiny jako cizího jazyka |
Name (in English) | Places of memory from the perspective of Linguistic Landscapes in teaching of German as foreign language |
Authors | JANÍKOVÁ, Věra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution). |
Edition | 26. GESUS-Kongress “Traditionen und Erneuerungen“ Université Paul-Valéry Montpellier, 2018. |
Other information | |
---|---|
Original language | German |
Type of outcome | Presentations at conferences |
Field of Study | 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems] |
Country of publisher | France |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
RIV identification code | RIV/00216224:14410/18:00106407 |
Organization unit | Faculty of Education |
Keywords (in Czech) | jazykové krajiny; místa paměti; urbánní prostor a jazyky; teorie; emprický výzkum v didaktice cizích jazyků |
Keywords in English | linguistic landscapes; places of memory; urban space; theory; empirical research |
Tags | International impact |
Changed by | Changed by: prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D., učo 1445. Changed: 1/4/2019 11:32. |
Abstract |
---|
Im Beitrag wird auf das didaktische Potenzial einer mehrperspektivischen Arbeit mit Erinnerungsorten im DaF-Unterricht eingegangen, indem in die Unterrichtsgestaltung das Konzept der Linguistic Landscapes einbezogen wird, wodurch u.a. ermöglicht wird, bisher noch wenig bearbeitete urbane Räume als außerschulische Lernorte aufzubereiten. Eine solche Unterrichtsgestaltung kommt wichtigen Postulaten kulturbezogenen sowie projektorientierten und entdeckenden Fremdsprachlernens entgegen. |
Abstract (in Czech) |
---|
Příspěvek je zaměřen na didaktický potenciál míst paměti ve výuce němčiny jako cizího jazyka, přičemž jako nadřazený koncept slouží jazykové krajiny. Tímto způsobem je umožněno efektivně využít urbánní prostor jako doposud málo zohledňované mimoškolní učební prostředí. Daný didaktický přístup realizovaný ve výuce němčiny rezonuje s postuláty na kulturní aspekty orientovaného učení a projektové vyučování. |
Abstract (in English) |
---|
In the paper, the didactic potential of a multi-perspective work with places of memory the teaching of German as foreign language will be considered, by including in the lesson design the concept of linguistic landscapes, whereby i.a. It will be possible to prepare previously untreated urban spaces as extra-school learning places. Such a lesson arrangement accommodates important postulates of cultural as well as project-oriented and discovering foreign language learning. |
Links | |
---|---|
MUNI/A/0881/2017, interní kód MU | Name: Aktev VII. (Acronym: Aktev VII.) |
Investor: Masaryk University, Category A |
PrintDisplayed: 1/8/2024 00:22