JANÍKOVÁ, Věra. Erinnerungsorte aus der Perspektive von Linguistic Landscapes im DaF-Unterricht (Places of memory from the perspective of Linguistic Landscapes in teaching of German as foreign language). In 26. GESUS-Kongress “Traditionen und Erneuerungen“ Université Paul-Valéry Montpellier. 2018.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Erinnerungsorte aus der Perspektive von Linguistic Landscapes im DaF-Unterricht
Name in Czech Místa paměti z perspektivy jazykových krajin ve výuce němčiny jako cizího jazyka
Name (in English) Places of memory from the perspective of Linguistic Landscapes in teaching of German as foreign language
Authors JANÍKOVÁ, Věra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 26. GESUS-Kongress “Traditionen und Erneuerungen“ Université Paul-Valéry Montpellier, 2018.
Other information
Original language German
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher France
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/18:00106407
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) jazykové krajiny; místa paměti; urbánní prostor a jazyky; teorie; emprický výzkum v didaktice cizích jazyků
Keywords in English linguistic landscapes; places of memory; urban space; theory; empirical research
Tags International impact
Changed by Changed by: prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D., učo 1445. Changed: 1/4/2019 11:32.
Abstract
Im Beitrag wird auf das didaktische Potenzial einer mehrperspektivischen Arbeit mit Erinnerungsorten im DaF-Unterricht eingegangen, indem in die Unterrichtsgestaltung das Konzept der Linguistic Landscapes einbezogen wird, wodurch u.a. ermöglicht wird, bisher noch wenig bearbeitete urbane Räume als außerschulische Lernorte aufzubereiten. Eine solche Unterrichtsgestaltung kommt wichtigen Postulaten kulturbezogenen sowie projektorientierten und entdeckenden Fremdsprachlernens entgegen.
Abstract (in Czech)
Příspěvek je zaměřen na didaktický potenciál míst paměti ve výuce němčiny jako cizího jazyka, přičemž jako nadřazený koncept slouží jazykové krajiny. Tímto způsobem je umožněno efektivně využít urbánní prostor jako doposud málo zohledňované mimoškolní učební prostředí. Daný didaktický přístup realizovaný ve výuce němčiny rezonuje s postuláty na kulturní aspekty orientovaného učení a projektové vyučování.
Abstract (in English)
In the paper, the didactic potential of a multi-perspective work with places of memory the teaching of German as foreign language will be considered, by including in the lesson design the concept of linguistic landscapes, whereby i.a. It will be possible to prepare previously untreated urban spaces as extra-school learning places. Such a lesson arrangement accommodates important postulates of cultural as well as project-oriented and discovering foreign language learning.
Links
MUNI/A/0881/2017, interní kód MUName: Aktev VII. (Acronym: Aktev VII.)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 1/8/2024 00:22