Detailed Information on Publication Record
2018
Erinnerungsorte aus der Perspektive von Linguistic Landscapes im DaF-Unterricht
JANÍKOVÁ, VěraBasic information
Original name
Erinnerungsorte aus der Perspektive von Linguistic Landscapes im DaF-Unterricht
Name in Czech
Místa paměti z perspektivy jazykových krajin ve výuce němčiny jako cizího jazyka
Name (in English)
Places of memory from the perspective of Linguistic Landscapes in teaching of German as foreign language
Authors
JANÍKOVÁ, Věra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
26. GESUS-Kongress “Traditionen und Erneuerungen“ Université Paul-Valéry Montpellier, 2018
Other information
Language
German
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
France
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/18:00106407
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
jazykové krajiny; místa paměti; urbánní prostor a jazyky; teorie; emprický výzkum v didaktice cizích jazyků
Keywords in English
linguistic landscapes; places of memory; urban space; theory; empirical research
Tags
International impact
Změněno: 1/4/2019 11:32, prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
V originále
Im Beitrag wird auf das didaktische Potenzial einer mehrperspektivischen Arbeit mit Erinnerungsorten im DaF-Unterricht eingegangen, indem in die Unterrichtsgestaltung das Konzept der Linguistic Landscapes einbezogen wird, wodurch u.a. ermöglicht wird, bisher noch wenig bearbeitete urbane Räume als außerschulische Lernorte aufzubereiten. Eine solche Unterrichtsgestaltung kommt wichtigen Postulaten kulturbezogenen sowie projektorientierten und entdeckenden Fremdsprachlernens entgegen.
In Czech
Příspěvek je zaměřen na didaktický potenciál míst paměti ve výuce němčiny jako cizího jazyka, přičemž jako nadřazený koncept slouží jazykové krajiny. Tímto způsobem je umožněno efektivně využít urbánní prostor jako doposud málo zohledňované mimoškolní učební prostředí. Daný didaktický přístup realizovaný ve výuce němčiny rezonuje s postuláty na kulturní aspekty orientovaného učení a projektové vyučování.
In English
In the paper, the didactic potential of a multi-perspective work with places of memory the teaching of German as foreign language will be considered, by including in the lesson design the concept of linguistic landscapes, whereby i.a. It will be possible to prepare previously untreated urban spaces as extra-school learning places. Such a lesson arrangement accommodates important postulates of cultural as well as project-oriented and discovering foreign language learning.
Links
MUNI/A/0881/2017, interní kód MU |
|