DELALANDE, Hana. Interkulturní komunikační kompetence v odborném cizím jazyce - přehledová studie (Intercultural communicative competence in a foreign language for specific purposes - a survey). In Věra Janíková, Svělana Hanušová (eds.). Výzkum v didaktice cizích jazyků. Brno: Masarykova univerzita, 2018, p. 114-132. ISBN 978-80-210-9230-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Interkulturní komunikační kompetence v odborném cizím jazyce - přehledová studie
Name (in English) Intercultural communicative competence in a foreign language for specific purposes - a survey
Authors DELALANDE, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Brno, Výzkum v didaktice cizích jazyků, p. 114-132, 19 pp. 2018.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/18:00106410
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-9230-3
Keywords (in Czech) interkulturní komunikační kompetence; odborný cizí jazyk; pracovní kontext; terciární vzdělávání
Keywords in English intercultural communicative competence; language for specific purposes; work context; tertiary education
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Ing. Mgr. Hana Delalande, učo 21978. Changed: 6/3/2019 19:26.
Abstract
Přehledová studie si klade za cíl zmapovat výzkumy spojené s interkulturní komunikační kompetencí ve výuce odborného cizího jazyka. Přehledová studie vychází z šesti časopiseckých studií zahrnutých do databází EBSCO, ERIC a SCOPUS, které prezentují originální výzkumy zaměřené na rozvoj interkulturní komunikační kompetence v terciárním vzdělávání. Studie odpovídá na následující otázky: Jak je interkulturní komunikační kompetence ve studiích definována? Jaké cíle jsou ve studiích sledovány? Jaké metody a přístupy jsou používány? Jaká podstatná zjištění ze studií vyplývají? V závěru přehledové studie je předloženo shrnutí poznatků spolu s jejich diskuzí. Ze studií vyplývá, že rozvoj interkulturní komunikační kompetence je pro studenty odborného cizího jazyka v rámci přípravy na pracovní prostředí nezbytně nutný a zásadní. Studie také upozorňují na konkrétní nedostatky v terciárním vzdělávání.
Abstract (in English)
The purpose of the the survey is to map the researches concerning intercultural communicative competence in the teaching of a foreign language for specific purposes. The survey consists of six journals studies found in the databases of EBSCO, ERIC and SCOPUS. The studies present original researches that concern the development of intercultural communicative competence in the tertiary level. In the survey, following questions are answered: What is the definition of the intercultural communicative competence in the survey? What are the goals, which methods and approaches are being used? What are the important findings? At the end of the survey, a summary and discussion of the findings are discussed. The development of intercultural communicative competence in the international work context is most important for the students of a foreign language for specific purposes. The survey also draws attention to concrete examples of insufficiency in tertiary education.
Links
MUNI/A/0881/2017, interní kód MUName: Aktev VII. (Acronym: Aktev VII.)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 24/6/2024 22:57