MUŽÍKOVÁ, Leona. Co se děti učí o výživě? (What is taught the children about nutrition?). In Dětská obezita a výživa v teorii a praxi, XIII. ročník konference. 2018.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Co se děti učí o výživě?
Name (in English) What is taught the children about nutrition?
Authors MUŽÍKOVÁ, Leona (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Dětská obezita a výživa v teorii a praxi, XIII. ročník konference, 2018.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Requested lectures
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/18:00106444
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) výživová gramotnost; výživová edukace; základní vzdělávání; učebnice
Keywords in English nutritional literacy; nutrition education; basic education; textbooks
Changed by Changed by: PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D., učo 45625. Changed: 1/12/2021 20:37.
Abstract
Příspěvek se zabývá utvářením výživové gramotnosti dětí ve školním prostředí. Posluchače seznamuje s vymezením učiva o výživě v současných školských dokumentech a pojetím učiva v učebnicích pro základní vzdělávání. Cílem příspěvku je upozornit na časté opomíjení uvedené problematiky v základním vzdělávání a na úskalí při zavádění výživové problematiky do školního kurikula. Podrobněji analyzuje učebnice pro základní školy, kde poukazuje na nekoncepčnost výživového vzdělávání, ale také na množství ne zcela správných nebo zavádějících informací. Současně upozorňuje na absenci zcela zásadních informací pro utváření výživové gramotnosti dětí a jejich následné správné výživové chování. V závěrech příspěvku jsou shrnuta hlavní doporučení k úspěšné edukaci dětí ve výživě.
Abstract (in English)
The paper deals with development of nutritional literacy of children in the school environment. It introduces the listener to the delimitation of the curriculum on nutrition in current educational documents and concepts of the curriculum in the textbooks for primary education. The aim of the paper is to highlight common ignorance of the above issues in basic education and on the pitfalls when deploying the nutritional issues into the school curriculum. Analyzes in more detail in textbooks for primary schools, where refers to the conception in the nutritional education, but also on the amount not entirely correct or misleading information. At the same time draws attention to the absence of crucial information for shaping the nutritional literacy of children and their subsequent correct nutritional behavior. In the conclusions of the contribution are summarized the main recommendations for the successful education of children in nutrition.
PrintDisplayed: 22/7/2024 09:22