Detailed Information on Publication Record
2018
Kooperatives Schreiben – schreibdidaktische und forschungsmethodologische Herausforderung
KROVOVÁ, EvaBasic information
Original name
Kooperatives Schreiben – schreibdidaktische und forschungsmethodologische Herausforderung
Name in Czech
Kooperativní psaní - výzva pro didaktiku psaní i pro metodologii výzkumu
Name (in English)
Cooperative Writing - Challenge for Writing Methodology as well as for Research Methodology
Authors
KROVOVÁ, Eva (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Experimentierräume: Herausforderungen und Tendenzen, 2018
Other information
Language
German
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/18:00106448
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
kooperativní psaní; psaní jako proces; interakce; konverzační analýza; němčina jako cizí jazyk
Keywords in English
cooperative writing; writing as a process; interaction; conversation analysis; German as a foreign language
Změněno: 3/3/2019 14:27, Mgr. Eva Krovová
V originále
Einen guten Text zu schreiben stellt für die DaF-Lernenden eine Herausforderung dar und ist mit einem mühsamen Prozess verbunden. Kooperatives Schreiben als schreibdidaktische Methode kann durch Sensibilisierung für die Schreibprozesse einen Weg zum guten Text öffnen, als Forschungsmethode der Erhebung und Untersuchung authentischer Schreibprozesse dienen. Der Beitrag will eine Pilotuntersuchung der Interaktion beim kooperativen Schreiben bei Germanistikstudierenden mittels der ethnomethodologischen Konversationsanalyse vorstellen.
In Czech
Napsat dobrý text je pro studenty němčiny jako cizího jazyka velká výzva a většinou zdlouhavý proces. Kooperativní psaní jako didaktická metoda může otevřít cestu k dobrému textu, pomoci osvětlit proces psaní a sloužit i jako výzkumná metoda pro zkoumání autentických procesů během interakce při psaní. Příspěvek představuje předvýzkum interakce při kooperativním psaní studentů germanistiky pomocí etnometodologické konverzační analýzy.
In English
Writing a good text is a great challenge for students of German as a foreign language and usually a lengthy process. Cooperative writing as a teaching and learning method can open the way to a good text by sensitizing the writing process. It can be also used a research method for exploring authentic processes during writing interaction. The paper presents the pre-research of the interaction in the co-operative writing of German students using ethnomethodological conversational analysis.
Links
MUNI/A/0881/2017, interní kód MU |
|