Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1503719, author = {Rusinko, Marcela}, article_number = {1}, keywords = {provenance research; Czech lands; art museums' collections; art collecting; art market; art museums' future strategies}, language = {cze}, issn = {1212-1398}, journal = {Prostor Zlín}, title = {Provenienční výzkum jako cesta minulostí do budoucnosti}, url = {https://www.galeriezlin.cz/cs/aktuality/nove-cislo-casopisu-pz-1-2019.html}, volume = {2019}, year = {2019} }
TY - JOUR ID - 1503719 AU - Rusinko, Marcela PY - 2019 TI - Provenienční výzkum jako cesta minulostí do budoucnosti JF - Prostor Zlín VL - 2019 IS - 1 SP - 12-16 EP - 12-16 PB - Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně SN - 12121398 KW - provenance research KW - Czech lands KW - art museums' collections KW - art collecting KW - art market KW - art museums' future strategies UR - https://www.galeriezlin.cz/cs/aktuality/nove-cislo-casopisu-pz-1-2019.html L2 - https://www.galeriezlin.cz/cs/aktuality/nove-cislo-casopisu-pz-1-2019.html N2 - Postupně se proměňující role veřejných muzeí umění v dnešním globalizovaném virtuálním světě znovu vyvolává otázku po jejich podstatě. Nepřímo vyzývá k návratu k samotným jejich pramenům, generace budovaným fondům originálních a jedinečných uměleckých děl. Odkud pocházejí, jaká je jejich struktura? Co nám fragmenty dříve zpravidla soukromých kolekcí či životního odkazu svých autorů říkají o době, v níž vznikaly? Jaké jsou stopy na ně navázané další historické paměti? Dokážeme je uchovat pro budoucnost? Dynamické a ne vždy zcela dobrovolné převody uměleckého majetku v průběhu posledního staletí na našem území, dlouholetý systematický společensko-politický tlak usilující o „vymazávání“ vazeb na původní majitele cenností, ale i zájmy současného uměleckého obchodu poněkud odsunují tyto otázky do pozadí. Přestože kvalitativní jádro většiny veřejných kolekcí dodnes, i po vlně restitucí, tvoří větší či menší zlomky původně soukromých uměleckých sbírek, u řady známých a opakovaně publikovaných a vystavovaných prací paradoxně zůstává jejich bohatá provenienční historie zcela neznámá, skryta často dokonce i před samotnými jejich správci, případně záměrně opomíjena. Otázka mapování historických pohybů uměleckých artefaktů je dnes přitom na mezinárodním poli mimořádně aktuální. V době, kdy se v zahraničí hovoří o navrácení koloniálních „kořistnických“ akvizic, či digitální provenienci děl, v našem prostředí patří tato problematika i v odborných kruzích ke stále velmi ignorovaným oblastem. Své role vyzrálého kompetentního strážce historické paměti spojené se spravovanými sbírkami, ale i udavatele kvalitativního a etického statutu quo vůči soukromému sektoru, se prozatím patřičně neujala ani veřejná muzea umění. ER -
RUSINKO, Marcela. Provenienční výzkum jako cesta minulostí do budoucnosti. \textit{Prostor Zlín}. Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně, 2019, roč.~2019, č.~1, s.~12-16. ISSN~1212-1398.
|