Detailed Information on Publication Record
2018
Studium lingvistické zdvořilosti: přehledová studie
LAHODOVÁ VALIŠOVÁ, MarieBasic information
Original name
Studium lingvistické zdvořilosti: přehledová studie
Name in Czech
Studium lingvistické zdvořilosti: přehledová studie
Name (in English)
Study of Linguistic Politeness: A Mapping Review
Authors
LAHODOVÁ VALIŠOVÁ, Marie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Brno, Výzkum v didaktice cizích jazyků, p. 7-28, 22 pp. 2018
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/18:00106516
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-9230-3
Keywords (in Czech)
lingvistická zdvořilost; řečové akty; pragmatická kompetence
Keywords in English
linguistic politeness; speech acts; pragmatic competence
Tags
Reviewed
Změněno: 6/3/2019 21:55, Mgr. Marie Lahodová Vališová, Ph.D.
V originále
Přehledová studie si klade za cíl zmapovat výzkumy řečových aktů ve dvanácti zahraničních mezijazykových srovnávacích studiích, které prezentují originální výzkumy zaměřené na lingvistickou zdvořilost. Ve výzkumech dominuje porovnání angličtiny jako jazykové normy s dalšími cizími jazyky. Nejčastějšími nástroji sběru dat je dotazník typu test kompletace diskurzu (discourse completion task/test, DCT), rozhovory a metoda hraní rolí (role plays).
In English
The aim of this paper is to compare, contrast and discuss speech act research in twelve cross-cultural and intercultural studies presenting original findings concerning linguistic politeness. Most studies have focused on comparing English with other languages. As for the instruments, Discourse Completion Tasks/Tests (DCT) have been the most commonly used method, followed by interviews and role plays.
Links
MUNI/A/0881/2017, interní kód MU |
|