KUROWSKI, Martina. Bariéry v edukaci žáků-uprchlíků v České republice (The barriers in the education of the pupils with the refugee background in the Czech Republic). Online. In Petra Potměšilová, Milena Öbrink Hobzová. Mládež a hodnoty 2018: Výchova k hodnotám v kontextu pluralitní a multikulturní společnosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2018, p. 150-166. ISBN 978-80-244-5408-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Bariéry v edukaci žáků-uprchlíků v České republice
Name in Czech Bariéry v edukaci žáků-uprchlíků v České republice
Name (in English) The barriers in the education of the pupils with the refugee background in the Czech Republic
Authors KUROWSKI, Martina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Olomouc, Mládež a hodnoty 2018: Výchova k hodnotám v kontextu pluralitní a multikulturní společnosti, p. 150-166, 17 pp. 2018.
Publisher Univerzita Palackého v Olomouci
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/18:00106517
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-244-5408-5
Keywords (in Czech) Azyl; migrace; žák-uprchlík; edukační strategie; bariéry edukace; podpůrná opatření
Keywords in English Asylum; migration; refugee pupil; educational strategy; educational barrier; supporting measures
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D., učo 56187. Changed: 6/3/2019 23:55.
Abstract
Příspěvek je věnován tématu migrujících osob a jejich edukaci v České republice. Konkrétně se zabýváme vzděláváním žáků-uprchlíků na základní škole. V úvodu příspěvku jsme zasadili dané téma do teoretického rámce Bronfenbrennerova ekologického modelu, na jehož základě pak představujeme výzkumná zjištění, která jsou v dílčí části také výsledkem disertační práce autorky. Příspěvek přináší analýzu kvalitativně zpracovaných polostrukturovaných rozhovorů. Jako výzkumný design jsme si zvolili zakotvenou teorii s jejíž pomocí chceme hlouběji proniknout do problematiky, která u nás i ve světě nabývá na významu.
Abstract (in English)
The paper deals with the topic of migrants and their education in the Czech Republic. Particularly we deal with the education of refugee pupils at the elementary schools. At the beginning of the paper, we would like to explain the issue from the point of view of the theoretical framework of Urie Bronfenbrenners´ ecological model. Based on this ecological model we will present research findings, which are also part of the dissertation thesis of the author. The paper presents an analysis of qualitative semi-structured interviews, as a research design we have chosen the grounded theory thanks to which we have the possibility to get deeper into the issues that matters in the Czech Republic and in the world as well.
Links
MUNI/A/1042/2017, interní kód MUName: Sociálně pedagogický aspekt ve výzkumu (Acronym: VyZsocpeD)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 30/4/2024 19:19