D 2018

Bariéry v edukaci žáků-uprchlíků v České republice

KUROWSKI, Martina

Basic information

Original name

Bariéry v edukaci žáků-uprchlíků v České republice

Name in Czech

Bariéry v edukaci žáků-uprchlíků v České republice

Name (in English)

The barriers in the education of the pupils with the refugee background in the Czech Republic

Authors

KUROWSKI, Martina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Olomouc, Mládež a hodnoty 2018: Výchova k hodnotám v kontextu pluralitní a multikulturní společnosti, p. 150-166, 17 pp. 2018

Publisher

Univerzita Palackého v Olomouci

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/18:00106517

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-244-5408-5

Keywords (in Czech)

Azyl; migrace; žák-uprchlík; edukační strategie; bariéry edukace; podpůrná opatření

Keywords in English

Asylum; migration; refugee pupil; educational strategy; educational barrier; supporting measures

Tags

Reviewed
Změněno: 6/3/2019 23:55, Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek je věnován tématu migrujících osob a jejich edukaci v České republice. Konkrétně se zabýváme vzděláváním žáků-uprchlíků na základní škole. V úvodu příspěvku jsme zasadili dané téma do teoretického rámce Bronfenbrennerova ekologického modelu, na jehož základě pak představujeme výzkumná zjištění, která jsou v dílčí části také výsledkem disertační práce autorky. Příspěvek přináší analýzu kvalitativně zpracovaných polostrukturovaných rozhovorů. Jako výzkumný design jsme si zvolili zakotvenou teorii s jejíž pomocí chceme hlouběji proniknout do problematiky, která u nás i ve světě nabývá na významu.

In English

The paper deals with the topic of migrants and their education in the Czech Republic. Particularly we deal with the education of refugee pupils at the elementary schools. At the beginning of the paper, we would like to explain the issue from the point of view of the theoretical framework of Urie Bronfenbrenners´ ecological model. Based on this ecological model we will present research findings, which are also part of the dissertation thesis of the author. The paper presents an analysis of qualitative semi-structured interviews, as a research design we have chosen the grounded theory thanks to which we have the possibility to get deeper into the issues that matters in the Czech Republic and in the world as well.

Links

MUNI/A/1042/2017, interní kód MU
Name: Sociálně pedagogický aspekt ve výzkumu (Acronym: VyZsocpeD)
Investor: Masaryk University, Category A