KUROWSKI, Martina. Bariéry v edukaci žáků-uprchlíků v České republice (The barriers in the education of the pupils with the refugee background in the Czech Republic). In Mládež a hodnoty 2018: Výchova k hodnotám v kontextu pluralitní a multikulturní společnosti. 2018.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Bariéry v edukaci žáků-uprchlíků v České republice
Name in Czech Bariéry v edukaci žáků-uprchlíků v České republice
Name (in English) The barriers in the education of the pupils with the refugee background in the Czech Republic
Authors KUROWSKI, Martina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Mládež a hodnoty 2018: Výchova k hodnotám v kontextu pluralitní a multikulturní společnosti, 2018.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/18:00106518
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) Azyl; migrace; žák-uprchlík; edukační strategie; bariéry edukace; podpůrná opatření
Keywords in English Asylum; migration; refugee pupil; educational strategy; educational barrier; supporting measures
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D., učo 56187. Changed: 25/3/2019 19:08.
Abstract
Příspěvek byl věnován tématu migrujících osob a jejich edukaci v České republice. Konkrétně jsme představili vzděláváním žáků-uprchlíků na základní škole. V úvodu příspěvku jsme zasadili dané téma do teoretického rámce Bronfenbrennerova ekologického modelu, na jehož základě jsou pak představena výzkumná zjištění, která jsou v dílčí části také výsledkem disertační práce autorky. Příspěvek přináší analýzu kvalitativně zpracovaných polostrukturovaných rozhovorů. Jako výzkumný design jsme si zvolili zakotvenou teorii s jejíž pomocí chceme hlouběji proniknout do problematiky, která u nás i ve světě nabývá na významu.
Abstract (in English)
The paper deals with the topic of migrants and their education in the Czech Republic. Particularly we deal with the education of refugee pupils at the elementary schools. At the beginning of the paper, we would like to explain the issue from the point of view of the theoretical framework of Urie Bronfenbrenners´ ecological model. Based on this ecological model we will present research findings, which are also part of the dissertation thesis of the author. The paper presents an analysis of qualitative semi-structured interviews, as a research design we have chosen the grounded theory thanks to which we have the possibility to get deeper into the issues that matters in the Czech Republic and in the world as well.
Links
MUNI/A/1042/2017, interní kód MUName: Sociálně pedagogický aspekt ve výzkumu (Acronym: VyZsocpeD)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 30/4/2024 19:52