ŠURANSKÝ, Pavel. K problémům receptivní výchovy žáků ZUŠ (Concerning receptive education in elementary art schools). In XXIX. MUSICA VIVA IN SCHOLA - Hudební výchova ve světle výzkumu. 2018.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name K problémům receptivní výchovy žáků ZUŠ
Name (in English) Concerning receptive education in elementary art schools
Authors ŠURANSKÝ, Pavel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition XXIX. MUSICA VIVA IN SCHOLA - Hudební výchova ve světle výzkumu, 2018.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/18:00106531
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) Hudební výchova; recepce; základní umělecké školy; učitel; žák-respondent; estetická percepce; hudební dílo; artificiální hudba; skladatel; hudební období; hudební nástroje
Keywords in English Music education; reception; elementary art schools; teacher; pupil-respondent; aesthetic perception; musical work; artificial music; music composer; musical period; music instruments
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 19/3/2019 12:41.
Abstract
Stěžejním prostředkem při vyučování hudební výchovy je aktivní styk s hudebním dílem. Cílem výzkumu, který byl proveden mezi žáky v roce 2017 při ukončení povinné školní docházky, bylo zjištění účinnosti všeobecné hudební výchovy a dalšího hudebního vzdělávání na receptivní výchovu, na efektivitu kultivace vkusu žáků i na jejich schopnost identifikace vybraných hudebních ukázek z oblasti artificiální hudby. Respondenti byli při analýze výsledků šetření rozděleni na žáky se základním hudebním vzděláním – základní škola/gymnázium a rozšířeným hudebním vzděláním – ZUŠ/soukromý učitel hudby. Jednou z hypotéz výzkumu byl předpoklad, že míra vlivu dalšího hudebního vzdělání zvyšuje schopnost žáků identifikovat hudebního autora, název díla a zařazení slyšené ukázky do hudebního období. Vliv studovaných hudebních nástrojů na recepci díla J. S. Bacha u žáků ZUŠ byl jedním z předmětů výzkumu z roku 2018 Katedry hudební výchovy Masarykovy univerzity.
Abstract (in English)
A crucial means to the education of music is active engagement with musical works. The aim of this study, which took place among students in 2017 upon the completion of their elementary compulsory education, was to discover the impact of music lessons and other musical education on receptive education, on the cultivation of their musical tastes and on their ability to identify selected musical samples from the area of artificial music. The participants of the study were during the study’s analysis sorted into students with basic musical education – elementary school and extended musical education – elementary art school/private music teacher. One of the hypotheses of the study was the notion that the extent of further musical study heightens students’ ability to identify the author, the name of a work and the work’s historical period. The effect of the studied musical instruments on the reception of the work of J.S. Bach on the part of the students of elementary art schools was one of the objects of the study of the Masaryk University’s Music Department, done in 2018.
Links
MUNI/A/1068/2017, interní kód MUName: Současné trendy hudebně teoretické výuky v základních uměleckých školách České republiky (Acronym: STHuTeVýZUŠČR)
Investor: Masaryk University, Current Trends of Music Theory Teaching in Primary Art Schools of the Czech Republic, Category A
PrintDisplayed: 11/10/2024 21:21