KRAHULEC, Ondřej. Počítačem asistované učení jazyků a rozvoj řečové dovednosti mluvení v kontextu her, simulací, hraní rolí a úkolově orientované výuky (Computer-assisted Language Learning and Development of Speaking Skills in Context of Games, Simulations, Role-playing and Task-based Learning). In Věra Janíková, Světlana Hanušová. Výzkum v didaktice cizích jazyků. Brno: Masarykova univerzita, 2018, p. 59-86. ISBN 978-80-210-9230-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Počítačem asistované učení jazyků a rozvoj řečové dovednosti mluvení v kontextu her, simulací, hraní rolí a úkolově orientované výuky
Name in Czech Počítačem asistované učení jazyků a rozvoj řečové dovednosti mluvení v kontextu her, simulací, hraní rolí a úkolově orientované výuky
Name (in English) Computer-assisted Language Learning and Development of Speaking Skills in Context of Games, Simulations, Role-playing and Task-based Learning
Authors KRAHULEC, Ondřej (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Brno, Výzkum v didaktice cizích jazyků, p. 59-86, 28 pp. 2018.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/18:00106533
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-9230-3
Keywords (in Czech) Počítačem asistované učení se cizímu jazyku; plynulost; hry; hraní rolí; simulace; osvojování cizích jazyků; řečová dovednost mluvení; úkolově orientovaná výuka
Keywords in English Computer-Assisted Language Learning; Fluency; Games; Role-playing; Simulations; Second Language Acquisition; Speaking; Task-based Learning
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 4/4/2019 15:45.
Abstract
Tato přehledová studie popisuje a kriticky analyzuje výzkumy na poli osvojování cizích jazyků, které byly publikovány v letech 2007 až 2017, a které se zaměřují na fenomén počítačem asistovaného učení se cizímu jazyku (computer-assisted language learning – CALL). Téma této studie je dále úžeji vymezeno úkolově orientovanou výukou (task-based learning – TBL), simulacemi, hraním rolí, prvky her, sociální interakcí a vzájemným prolínáním těchto prvků. Tato práce nabízí nejen zevrubný popis výzkumů dostupných v této oblasti, ale také jejich kritickou analýzu. Kromě samotných výzkumných článků je v této práci věnován prostor i metaanalýzám a přehledovým studiím zabývajících se vymezeným tématem. Vybrané výzkumné články jsou kategorizovány na základě prvků, které využívají v rámci konceptu počítačem asistovaného učení se cizímu jazyku. Závěrečné kapitoly této práce mají shrnující charakter a poukazují na klíčová zjištění analyzovaných článků, mimoto tato studie též naznačuje možnosti pro další výzkum ve zkoumaném oboru.
Abstract (in English)
This review describes and critically analyses studies concerned with second language acquisition published between the years 2007 and 2017 which focus on developing the language skill of speaking by means of computer-assisted language learning (CALL). The broad topic of CALL is further narrowed down by concepts of task-based learning (TBL), simulations, role-playing, features of games and social interaction and their interplay. This review offers not only thorough description but also critical analysis of the research available in this field. Apart from original studies, reviews and meta-analyses are also examined. Furthermore, chosen research papers are categorised and grouped together based on the nature of CALL they implement. The final chapters of this review summarize key findings in individual research articles and points out opportunities for further inquiry in the domain.
Links
MUNI/A/0881/2017, interní kód MUName: Aktev VII. (Acronym: Aktev VII.)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 10/8/2024 01:14