FONIOKOVÁ, Zuzana. Fikčnost ve faktuálním vyprávění : Případ fikčních metaautobiografií (Fictionality in factual narrative : The case of fictional meta-autobiographies). Česká literatura. Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2018, vol. 66, No 6, p. 841-869. ISSN 0009-0468.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Fikčnost ve faktuálním vyprávění : Případ fikčních metaautobiografií
Name (in English) Fictionality in factual narrative : The case of fictional meta-autobiographies
Authors FONIOKOVÁ, Zuzana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Česká literatura, Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2018, 0009-0468.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60205 Literary theory
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/18:00106559
Organization unit Faculty of Arts
UT WoS 000459645400003
Keywords (in Czech) autobiografie; autofikce; fikčnost; vyprávění; identita
Keywords in English autobiography; autofiction; fictionality; narration; identity
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Zuzana Fonioková, Ph.D., učo 39866. Changed: 13/9/2021 09:17.
Abstract
Studie se zaměřuje na otázky spojené s texty, jež promlouvají o životě autora pomocí záměrného zapojení fikčnosti do autobiografické výpovědi: autofikce a fikční metaautobiografie. Fikční elementy v tomto typu psaní často slouží jako nástroje sebereflexe. Prostřednictvím specifických narativních metod se díla vyjadřují například k problematice autobiografické paměti, epistemologické (ne)dostupnosti minulosti nebo narativní konstrukce identity. Tato studie se pokouší o propojení úvah současných naratologů o fikčním a faktuálním vyprávění s analýzou autofikčních a metaautobiografických děl. První sekce stručně pojednává o problematice fikčnosti a představuje rétorickou teorii (H. S. Nielsen, J. Phelan a R. Walsh), která umožňuje vnímat fikčnost mimo fikci a jako součást faktuálního sdělení o aktuálním světě. Následující část se soustředí na metaautobiografický text Montauk švýcarského autora Maxe Frische: osvětluje metodu zapojení fikčnosti do autobiografického textu jako prostředek reflexe vzpomínání, možností zobrazení vlastního života a utváření vlastního Já psaním. Analýza je propojena s krátkým exkurzem do problematiky narativní konstrukce v autobiografickém vyprávění, především ve spojení s osobní identitou. Další část článku krátce shrnuje odlišnosti mezi klasickými autobiografiemi a současnými sebereflexivně laděnými autobiografiemi a autofikcemi, představuje kategorii fikčních metaautobiografií, kterou zařazuje do širšího rámce autofikčních textů, a přináší (neúplný) přehled mnohých definic a podob autofikce. Následuje rozbor druhého příkladu fikční metaautobiografie, Srdceryvného díla ohromujícího génia současného amerického autora Davea Eggerse, které ironicky dekonstruuje konvence autobiografického psaní. Závěr studie upozorňuje na rozdíly ve způsobu zapojení fikčnosti v představených dílech, které tvoří základ pro dělení fikčních metaautobiografií dle druhu návodu ke čtení, jenž poskytují čtenáři: Montauk reprezentuje díla, která čtenáři usnadňují přepínání mezi fikčním a autobiografickým způsobem interpretace tím, že naznačují, které části či aspekty jsou smyšlené a které se drží reálných událostí; na druhé straně texty jako Srdceryvné dílo ohromujícího génia poskytují poměrně málo indicií, jež by čtenáři pomohly rozlišit fikční prvky a identifikovat autenticky autobiografické momenty.
Abstract (in English)
This study focuses on the issues surrounding texts that refer to an author’s life while deliberately including fictionality within the autobiographical testimony, i.e. via autofiction and fictional meta-autobiography. The fictional elements in this kind of writing often serve as a tool for self-reflection. Using specific narrative techniques, for example, these works comment on the issue of autobiographical memory, the epistemological (in)accessibility of the past, and the narrative construction of identity. This study endeavours to link the reflections of contemporary narratologists on fictional and non-fictional narration with an analysis of autofictional and meta-autobiographical works. The first section deals briefly with the issue of fictionality, presenting the rhetorical theory (of H. S. Nielsen, J. Phelan and R. Walsh), which enables us to perceive fictionality outside fiction as a component of factual communication about the real world. The following section focuses on the meta-autobiographical text Montauk by the Swiss author Max Frisch: it illustrates the method of including fictionality in an autobiographical text as a way to reflect on remembering, and on the possibilities of depicting one’s own life and creating one’s own I by writing. This analysis is linked to a brief excursus into narrative construction in autobiographical narration, primarily in connection with personal identity. The next section of the article briefly summarizes the differencs between classial autobiographies and contemporary self-reflectively inclined autobiographies and autofictions. It presents the category of fictional meta-autobiographies, which it includes in the broader framework of autofictional texts, and presents an (incomplete) summary of the many definitions and forms of autofiction. This is followed by an analysis of the second example of fictional metaautobiography, A Heartbreaking Work of Staggering Genius by American author Dave Eggers, which ironically deconstructs the convention of autobiographical writing. The conclusion of the study points out the differences in the way fictionality is included in the works presented, forming the basis for a division of fictional meta-autobiographies in accordance with the kind of reading instructions which they present to readers: Montauk represents works that help the reader to switch between a fictional and an autobiographical interpretation method by indicating which parts or aspects are invented and which stay true to real events; on the other hand, texts like A Heartbreaking Work of Staggering Genius provide relatively few indications to help readers distinguish fictional elements and identify authentically autobiographical moments.
Links
MUNI/21/FON/2018, interní kód MUName: Narativní strategie v autobiografických textech
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 19/9/2024 08:53