D 2019

Návrh nového nařízení o snižování emisí CO 2 z lehkých vozidel – krok správným směrem?

VODIČKA, Jiří

Basic information

Original name

Návrh nového nařízení o snižování emisí CO 2 z lehkých vozidel – krok správným směrem?

Name (in English)

Proposal for a New Regulation Regarding Reducing CO 2 Emissions from New Light Vehicles – Step in the Right Direction?

Authors

VODIČKA, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Olomouc, Právo v globalizované společnosti, p. 130-136, 7 pp. 2019

Publisher

Iuridicum Olomouense o.p.s.

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50501 Law

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14220/19:00120447

Organization unit

Faculty of Law

ISBN

978-80-88266-32-7

Keywords (in Czech)

Automobilový průmysl; CO 2; EU; Evropská komise; Evropská unie; globální oteplování; kvalita ovzduší; nařízení; skleníkové plyny; vozidla

Keywords in English

Automotive; CO 2; EU; European Commission; European Union; global warming; air quality; regulation; greenhouse gases; vehicles

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 15/3/2022 13:57, Mgr. Petra Georgala

Abstract

V originále

Příspěvek se zaměřil na navrhovanou právní úpravu týkající se regulace emisí CO2 z nových osobních vozidel a lehkých užitkových vozidel. Navrhovaná regulace vychází z potřeby snižovat emise CO2 v dopravě, která se podílí asi na čtvrtině veškeré produkce emisí CO2 v Evropské unii. Potřeba snižovat emise CO2 pramení z rapidních klimatických změn, které se dějí jako následek globálního oteplování, jež se děje v důsledku hromadění imisí skleníkových plynů v zemské atmosféře. Příspěvek se zaměřil pouze na vybraná ustanovení z navrhovaného nařízení, která by v budoucnu mohla činit interpretační problémy. Bylo zjištěno, že některá ustanovení mají negativní potenciál k tomu, aby pomocí jejich výkladu obcházeli výrobci vozidel účel navrhované regulace.

In English

The contribution focused on proposed legal regulation regarding control of CO2 emissions from new passenger vehicles and light duty vehicles. Proposed regulation stems from the need to reduce CO2 emissions in transport sector, which contributes to quarter of all produced CO2 emissions in European Union. The need to reduce CO2 emissions results from rapid climate changes that are happening due to the global warming, which is a result of accumulation of air pollutants of greenhouse gasses in Earth’s atmosphere. The contribution analysed only selected issues from proposed regulation, which could prove difficult to interpret in the future. It was found out that some of the articles have negative potential to be misused by vehicle manufactures, which could result in circumvention of the objective of proposed regulation.