VODIČKA, Jiří. Návrh nového nařízení o snižování emisí CO 2 z lehkých vozidel – krok správným směrem? (Proposal for a New Regulation Regarding Reducing CO 2 Emissions from New Light Vehicles – Step in the Right Direction?). Online. In Sabina Čamdžićová. Právo v globalizované společnosti. Olomouc: Iuridicum Olomouense o.p.s., 2019, p. 130-136. ISBN 978-80-88266-32-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Návrh nového nařízení o snižování emisí CO 2 z lehkých vozidel – krok správným směrem?
Name (in English) Proposal for a New Regulation Regarding Reducing CO 2 Emissions from New Light Vehicles – Step in the Right Direction?
Authors VODIČKA, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Olomouc, Právo v globalizované společnosti, p. 130-136, 7 pp. 2019.
Publisher Iuridicum Olomouense o.p.s.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50501 Law
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW Open access sborníku
RIV identification code RIV/00216224:14220/19:00120447
Organization unit Faculty of Law
ISBN 978-80-88266-32-7
Keywords (in Czech) Automobilový průmysl; CO 2; EU; Evropská komise; Evropská unie; globální oteplování; kvalita ovzduší; nařízení; skleníkové plyny; vozidla
Keywords in English Automotive; CO 2; EU; European Commission; European Union; global warming; air quality; regulation; greenhouse gases; vehicles
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Petra Georgala, učo 32967. Changed: 15/3/2022 13:57.
Abstract
Příspěvek se zaměřil na navrhovanou právní úpravu týkající se regulace emisí CO2 z nových osobních vozidel a lehkých užitkových vozidel. Navrhovaná regulace vychází z potřeby snižovat emise CO2 v dopravě, která se podílí asi na čtvrtině veškeré produkce emisí CO2 v Evropské unii. Potřeba snižovat emise CO2 pramení z rapidních klimatických změn, které se dějí jako následek globálního oteplování, jež se děje v důsledku hromadění imisí skleníkových plynů v zemské atmosféře. Příspěvek se zaměřil pouze na vybraná ustanovení z navrhovaného nařízení, která by v budoucnu mohla činit interpretační problémy. Bylo zjištěno, že některá ustanovení mají negativní potenciál k tomu, aby pomocí jejich výkladu obcházeli výrobci vozidel účel navrhované regulace.
Abstract (in English)
The contribution focused on proposed legal regulation regarding control of CO2 emissions from new passenger vehicles and light duty vehicles. Proposed regulation stems from the need to reduce CO2 emissions in transport sector, which contributes to quarter of all produced CO2 emissions in European Union. The need to reduce CO2 emissions results from rapid climate changes that are happening due to the global warming, which is a result of accumulation of air pollutants of greenhouse gasses in Earth’s atmosphere. The contribution analysed only selected issues from proposed regulation, which could prove difficult to interpret in the future. It was found out that some of the articles have negative potential to be misused by vehicle manufactures, which could result in circumvention of the objective of proposed regulation.
PrintDisplayed: 29/9/2024 20:49