Detailed Information on Publication Record
2018
Narativní paměť a pohádky
KRÁSA, JanBasic information
Original name
Narativní paměť a pohádky
Name (in English)
Narrative memory and fairy tales
Authors
KRÁSA, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
XXVI. ročník konference České asociace pedagogického výzkumu, 2018
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
50103 Cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/18:00106580
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
narativní paměť; narativní kompetence; narativizační prostředky; pohádky; salience sekvencí
Keywords in English
narrative memory; narrative competence; narrative means; fairy tales; event saliency;
Změněno: 1/4/2019 11:14, Mgr. Jan Krása, Ph.D.
V originále
Ve prezentovaném výzkumu bylo analyzováno 91 vyprávění pohádky o Červené Karkulce od dětí mezi 4 a 9 lety. Analýza se věnovala dvěma hlavním oblastem výzkumu narace: makrostruktuře a mikrostruktuře příběhu. Pro výzkum makrostruktury byly použity principy funkcionální analýzy (Propp, 1968) a příběh ČK byl rozdělen do 32 sekvencí. U získaných vyprávění byl zaznamenáván výskyt jednotlivých sekvencí. Frekvence jednotlivých sekvencí ve všech vyprávěních odhaluje procesy, které vytvářejí narativní reprezentace. Analýza mikrostruktury příběhu spočívala ve sledování jevů, které narativní reprezentaci realizují ve vyprávění, resp. i těch, které vytvářejí kohezi příběhu. V získaných vyprávěních se odráží (patrně autonomní) proces porozumění informaci v narativní podobě, který je schopen izolovat důležité a méně důležité části příběhu. Salience jednotlivých událostí v získaných vyprávění dětí odpovídá pokročilé analýze příběhu. Děti ovšem postupy formální analýzy příběhů neznají – musí tedy disponovat (vrozeným?) kognitivním aparátem, který jim takovou analýzu umožní.
In English
The presented research analyzed 91 stories of the Little Red Riding Hood (LRRH) fairy tale from children between 4 and 9 years. The analysis dealt with two main areas of narrative research: the macrostructure and the microstructure of the story. Principles of functional analysis (Propp, 1968) were used for macrostructure research and the LRRH story was divided into 32 sequences. The occurrence of individual sequences was recorded in the obtained narratives. The frequency of individual sequences in all narratives reveals the processes carried out during the constitution of the narrative representations. Analysis of the microstructure of the story consisted in observing the phenomena that the narrative representation implements (narrative means) in the narrative. The obtained narratives reflect (probably an autonomous) process of understanding information in a narrative that is able to isolate important and less important parts of the story. The salience of the individual events in the children's storytelling corresponds to the advanced story analysis. However, children do not know the formal analysis of stories - they must have a (innate?) cognitive apparatus that allows them to do so.