ŠÍP, Radim. Lest filozofie dějin: Patočka a neohellénismus. In Lesňák, S. - Vacková, B. Jan Patočka a naše doba. Sborník příspěvků mezinárodní konference. Brno: Masarykova univerzita. s. 124-145. ISBN 978-80-210-8958-7. doi:10.5817/CZ.MUNI.P210-8958-2018. 2018.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Lest filozofie dějin: Patočka a neohellénismus
Název česky Lest filozofie dějin: Patočka a neohellénismus
Název anglicky The ruse of philosophy of history: Patočka and neo - Hellenism
Autoři ŠÍP, Radim (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Brno, Jan Patočka a naše doba. Sborník příspěvků mezinárodní konference, od s. 124-145, 22 s. 2018.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 60301 Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/18:00106607
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-210-8958-7
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-8958-2018
Klíčová slova česky Patočka; fenomenologie; neohellénismus; filozofie dějin; Foucault
Klíčová slova anglicky Patočka; phenomenology; neohellenism; philosohphy of history; Foucault
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D., učo 8686. Změněno: 15. 3. 2019 16:45.
Anotace
Patočkova filozofie dějin a jeho koncepce doby evropské jsou založeny na neohellénistickém mýtu, který pokládá zástupce řeckého osvícenství do centra západního myšlení, aniž by řádně odrážel skutečný společensko-politický kontext tohoto osvícení. Jakmile byl tento mýtus spojen s Patočkovou potřebou najít fenomenologickou konstituci filosofie dějin, Patočka a jeho věrní žáci ztratili svůj smysl pro realitu. Přestali rozlišovat mezi formulací ideálu svobody, odpovědnosti a demokracie a jeho skutečným naplněním. Proto své myšlení uzavřeli v nostalgickém romantismu. To má vážné důsledky, které jsou ke konci textu ilustrovány na příkladu selhání pedagogické filosofie R. Palouše.
Anotace anglicky
Patočka’s philosophy of history and its concept of European time are based on the neohellenistic myth that puts the representatives of the ancient Enlightenment in the center of western thinking without properly reflecting the real socio-political context of this Enlightenment. Once this myth was combined with Patočka’s need to find a phenomenological constitution of philosophy of history, Patočka and his faithful pupils lost their sense of reality. They have ceased to make a distinction between the formulation of the ideal of freedom, responsibility and democracy from its actual fulfillment. Therefore, they closed their thinking in nostalgic romanticism. This has serious consequences. This is illustrated by the example of the failure of the Palouš’ educational philosophy.
VytisknoutZobrazeno: 19. 4. 2024 22:04