ŠTĚRBA, Radim. K Patočkově reflexi pedagogických myšlenek J. A. Komenského. Online. In Lesňák, S. - Vacková, B. Jan Patočka a naše doba. Sborník příspěvků mezinárodní konference. Brno: Masarykova univerzita, 2018, s. 146-159. ISBN 978-80-210-8958-7. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-8958-2018.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název K Patočkově reflexi pedagogických myšlenek J. A. Komenského
Název anglicky To Patocka ’ s Reflection of Pedagogical Ideas by J. A. Comenius
Autoři ŠTĚRBA, Radim (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Brno, Jan Patočka a naše doba. Sborník příspěvků mezinárodní konference, od s. 146-159, 14 s. 2018.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 60301 Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/18:00106608
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-210-8958-7
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-8958-2018
Klíčová slova anglicky labyrinth; paradise of the heart; pansophia; conversion; open soul; peda gogy of turnover
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS., učo 43487. Změněno: 14. 3. 2019 08:33.
Anotace
Příspěvek se snaží vymezit Patočkův přínos v interpretaci Komenského pedagogického odkazu, zejména v souvislosti se současnými otázkami týkající se dalšího směřování pedagogiky jako teorie výchovy. Zde na základě obsahové analýzy vybraných Patočkových textů, které se věnují Komenského pedagogickým myšlenkám, přináší nový pohled na Patočkovu koncepci otevřenosti duše a tzv. pedagogiku obratu, který může být inspirací pro další vývoj pedagogických myšlenek. V jednotlivých částech postupně analyzuje stěžejní Patočkovy komeniologické texty, všímá si problémů, kterými v souvislosti s realizací koncepce otevřenosti duše čelili Komenský i Patočka. Zdůrazňuje důležitost zásadní změny postojů založených na harmonizaci jednotlivých stránek lidské osobnosti, komplexním přístupu k lidskému jedinci skrze výchovu. Příspěvek dospívá k závěru o nezbytnosti autentické konverze k otevřené duši, hluboké vnitřní proměny směřující ke skutečnému lidství, která může být v dnešní době jednou z mála možností vymanění se z krize dnešní společnosti.
Anotace anglicky
The article seeks to outline Patocka’s contribution to the interpretation of Comenius pedagogical legacy, especially in connection with contemporary issues concerning the further direction of pedagogy as a theory of education. Here, on the basis of content analysis of the selected Patocka’s texts devoted to Comenius’s pedagogical ideas, the article brings a new perspective on Patocka’s concept of openness of the soul and so-called pedagogy of turnover as inspiration for next development of pedagogical ideas. In individual parts, it gradually analyzes the main Patocka’s texts of comeniology, and notes the problems faced by Comenius and Patocka in connection with the realization of the concept of openness of the soul. It emphasizes the importance of a fundamental change in attitudes based on the harmonization of individual aspects of human personality, a comprehensive approach to the human being through education. The paper concludes on the necessity of an authentic conversion to the open soul, a deep internal transformation towards real humanity, which can now be one of the few possibilities to escape from the crisis of today’s society.
VytisknoutZobrazeno: 1. 9. 2024 01:18