J 2018

Pozitivní edukace : inspirace pro zlepšení kvality vzdělávání

JANŠTOVÁ, Eva and Alena SLEZÁČKOVÁ

Basic information

Original name

Pozitivní edukace : inspirace pro zlepšení kvality vzdělávání

Name (in English)

Positive Education : An Inspiration for Improving the Quality of Education

Authors

JANŠTOVÁ, Eva (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Alena SLEZÁČKOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Lifelong Learning : celoživotní vzdělávání, Brno, Mendelova univerzita, 2018, 1804-526X

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50101 Psychology

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/18:00106646

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

pozitivní edukace; silné stránky charakteru; psychická odolnost; osobní pohoda

Keywords in English

positive education; character strengths; resilience; well-being

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 5/4/2019 11:27, Mgr. Zuzana Matulíková

Abstract

V originále

Pozitivní psychologie je aktuálním proudem v současné psychologii, jenž přináší zajímavé podněty a užitečnou inspiraci také do oblasti vzdělávání a školní praxe. Existuje již řada dokladů o tom, že vyšší míra duševní pohody, optimismu a pozitivního naladění úzce souvisí s akademickou úspěšností. Z těchto poznatků vychází proud pozitivní edukace, jehož cílem je prakticky uplatňovat vědecké poznatky pozitivní psychologie v rámci výchovně-vzdělávacího procesu. Cílem této přehledové studie je seznámit čtenáře s teoretickým zázemím a argumenty pro vznik a rozvoj pozitivní edukace ve světě i u nás. Představeny budou stěžejní programy pozitivní edukace zaměřené na budování psychické odolnosti, rozvoj silných stránek charakteru a zvýšení osobní pohody a životní spokojenosti u subjektů na všech úrovních vzdělávacího procesu. Zaměříme se především na formát a obsah těch programů pozitivního vzdělávání, u nichž byla jejich efektivita prokazatelně empiricky ověřena. Závěrem bude stručně nastíněna situace v českém prostředí, v němž se otevírá velký prostor pro rozvoj a aplikaci metod pozitivní psychologie za účelem zvýšení kvality vzdělávání.

In English

Positive Psychology represents a relatively new trend in contemporary psychology, which brings interesting ideas and useful inspiration into the field of education and school practice. Evidence exists that higher levels of subjective well-being, optimism and positive emotions are closely related to academic success. A positive education movement builds on these findings and aims to practically apply the scientific knowledge of Positive Psychology into the educational process. The objective of this research study is to introduce the theoretical background and arguments for the establishment and development of positive education in the world and the Czech Republic. We present an overview of main positive education programs which focus on development of psychological resilience and character strengths and on increasing subjective well-being and life satisfaction among the individuals at all the levels of the educational process. We focus mainly on the description of those positive education programs, for which the effectiveness has been empirically verified. Finally, we briefly describe the situation in the Czech Republic, which opens a large space for the development and implementation of Positive Psychology methods to improve the quality of education.