JANÍKOVÁ, Věra. Didaktika cizích jazyků a její směřování v teorii a ve výzkumu (Didactics of foreign languages and its direction in theory and research). Online. In Jana Duchovičová, Denisa Gunišová, Nina Kozárová, Rebeka Štefánia Koleňáková. Inovatívne trendy v odborových didaktikách v kontexte požiadaviek praxe. 1st ed. PdF UKF v Nitre, Slovensko: Katedra pedagogiky PF UKF v Nitre, 2018, p. 30-38. ISBN 978-80-558-1277-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Didaktika cizích jazyků a její směřování v teorii a ve výzkumu
Name in Czech Didaktika cizích jazyků a její směřování v teorii a ve výzkumu
Name (in English) Didactics of foreign languages and its direction in theory and research
Authors JANÍKOVÁ, Věra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. PdF UKF v Nitre, Slovensko, Inovatívne trendy v odborových didaktikách v kontexte požiadaviek praxe, p. 30-38, 9 pp. 2018.
Publisher Katedra pedagogiky PF UKF v Nitre
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/18:00106684
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-558-1277-9
Keywords (in Czech) didaktika cizích jazyků; výuka cizích jazyků; teorie; pragmalingvistika; interkulturní komunikace; empirický kvalitativní výzkum
Keywords in English foreign language didactics; foreign language teaching; theory; pragmalinguistics; intercultural communication; empirical qualitative research
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 22/3/2019 08:55.
Abstract
V příspěvku je nastíněna současná koncepce didaktiky cizích jazyků, která se dynamicky rozvíjí pod vlivem nejnovějších poznatků jejích četných referenčních disciplín a aktuálních společenských i jazykově politických požadavků na znalosti cizích jazyků. Rozvoj teoretické báze didaktiky cizích jazyků je doprovázen značným rozmachem empirického výzkumu učení a vyučování cizím jazykům, který se neustále zdokonaluje a je založen na polydisciplinární bázi. V druhé části textu je tento výzum charakterizován, přičemž je pozornost zaměřena na kvalitativní přístupy, jež v něm postupně nalézají své stabilní místo.
Abstract (in English)
The paper outlines the current concept of foreign language didactics, which dynamically develops under the influence of the latest knowledge of its numerous reference disciplines and current social and linguistic policy requirements for foreign language knowledge. The development of the theoretical basis of foreign language didactics is accompanied by a considerable expansion of empirical research into foreign language learning and teaching, which is constantly being improved and is based on a polydisciplinary basis. In the second part of the text, this is characterized, and attention is paid to qualitative approaches that gradually find their place in it.
Links
MUNI/A/0881/2017, interní kód MUName: Aktev VII. (Acronym: Aktev VII.)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 1/5/2024 07:01