PAVLÍČKOVÁ, Lenka. Poruchy matematických schopností žáků s dyskalkulií a jejich vliv na řešení učebních úloh ve fyzice a v matematice. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita. 189 s. Matematika a didaktika matematiky, sv. 3. ISBN 978-80-210-9091-0. doi:10.5817/CZ.MUNI.M210-9091-2018. 2018.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Poruchy matematických schopností žáků s dyskalkulií a jejich vliv na řešení učebních úloh ve fyzice a v matematice
Název anglicky Mathematical disabilities of pupils with dyscalculia and their impact on solving learning tasks in physics and in mathematics
Autoři PAVLÍČKOVÁ, Lenka.
Vydání 1., elektronické vyd. Brno, 189 s. Matematika a didaktika matematiky, sv. 3, 2018.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Odborná kniha
Obor 50302 Education, special
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW Čítárna Munispace
ISBN 978-80-210-9091-0
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9091-2018
Klíčová slova česky porucha matematických schopností; dyskalkulie; řešení učebních úloh; případová studie; didaktický test
Klíčová slova anglicky mathematical disability; dyscalculia; solving learning tasks; case study; didactic test
Štítky Munipress
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Radka Vyskočilová, učo 2368. Změněno: 25. 3. 2019 13:16.
Anotace
Monografie je věnována poruchám matematických schopností žáků s dyskalkulií a jejich vlivem na řešení učebních úloh ve fyzice a v matematice. Problematika dyskalkulie je v současné době stále častějším tématem. Obtíže vyplývající z této poruchy zasahují nejen do výuky matematiky, ale i do výuky dalších předmětů zejména přírodovědných, kde se matematiky užívá, což má vliv především na úspěšnost žáka ve fyzice či chemii. Z těchto důvodů je publikace zaměřena na řešení učebních úloh žákem s dyskalkulií ve fyzice a v matematice. Při výzkumu je využívána kombinace dvou výzkumných metod: případové studie a didaktického testu z fyziky a z matematiky. S použitím případových studií jsme analyzovali žáky s poruchou matematických schopností, kteří se zúčastnili didaktického testu z fyziky nebo z matematiky. Ve výzkumu se potvrdilo, že u žáků s dyskalkulií jsou poškozeny některé funkce percepční, kognitivní a motorické, přičemž každý žák s dyskalkulií, který se výzkumného šetření zúčastnil, měl porušeny jiné funkce, v odlišné intenzitě a v rozdílné kombinaci. U žáků s dyskalkulií byla nejvíce poškozena dílčí funkce kognitivní funkce, oblast předčíselných a číselných představ. Pomocí didaktického testu z fyziky a matematiky byla posuzována úroveň dovednosti řešit učební úlohu ve fyzice a v matematice u žáků s dyskalkulií a u žáků bez dyskalkulie. Nejlepších výsledků v obou testech dosahovali žáci bez specifické poruchy učení a nejhorších žáci s dyskalkulií. Z výsledků vyplývá, že nejen žáci s dyskalkulií, ale i žáci s jinými specifickými poruchami učení mají ve fyzice a v matematice významné problémy. Ze zjištěných výsledků našeho výzkumu vyplývá potřeba změny přístupu k žákům s dyskalkulií a se specifickými poruchami učení ve výuce matematiky a fyziky a potřeba změny v oblasti diagnostické a reedukační péče.
Anotace anglicky
The monograph focuses on the mathematical disabilities of pupils with dyscalculia and their impact on the solving of learning tasks in physics was. Issues connected with dyscalculia are nowadays more and more frequently discussed. Difficulties arrising from this disability influence not only the teaching of mathematics, but also the teaching of other subjects, mainly the sciences, where mathematics is used, which has impact especially on the success of the pupils in physics or chemistry. For these reasons, our publication focuses on solving learning tasks in mathematics and physics by pupils with dyscalculia. The research combines two research methodologies: case studies and didactic tests in mathematics and physics. Using the case studies, we examined pupils with mathematical disabilities who took the didactic test in physics or in mathematics. The research confirmed that pupils with dyscalculia have some perception, cognitive, and motor skills deficiency, while each pupil with dyscalculia who took part in the research had deficiency of a different kinds of skills, in different intensity, and in different combination. Most often, pupils with dyscalculia had disabilities in the partial area of cognitive skills related to pre-number and number notions. Through the didactic tests in physics and mathematics, we judged the level of ability to solve a learning task in physics and in mathematics for pupils with dyscalculia as well as for pupils without dyscalculia. Pupils without specific learning disability achieved the best results, while pupils with dyscalculia achieved the worst results. It is obvious from the results that not only pupils with dyscalculia, but also pupils with specific learning disabilities encounter significant problems in physics and in mathematics. Our research results show the need to change approaches to pupils with dyscalculia and with specific learning difficulties in the teaching of mathematics and physics and the need for changes in diagnostic and re-education care.
VytisknoutZobrazeno: 28. 3. 2024 22:34