DAČEVOVÁ, Radmila. Učitel základní školy z pohledu rodičů (Elementary school teacher from the perspective of parents). In Perspektívy rozvoja pedagogiky a andragogiky v Slovenskej republike a v krajinách strednej Európy. 1st ed. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislavě, Filozofická fakulta, 2018, p. 269-276. ISBN 978-80-223-4706-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Učitel základní školy z pohledu rodičů
Name (in English) Elementary school teacher from the perspective of parents
Authors DAČEVOVÁ, Radmila (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Bratislava, Perspektívy rozvoja pedagogiky a andragogiky v Slovenskej republike a v krajinách strednej Európy, p. 269-276, 8 pp. 2018.
Publisher Univerzita Komenského v Bratislavě, Filozofická fakulta
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
RIV identification code RIV/00216224:14410/18:00106721
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-223-4706-8
Keywords (in Czech) učitelská profese; očekávání; rodina; kvalitativní výzkum; rozhovor
Keywords in English teaching profession; expectations; family; qualitative research; interview
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Radmila Dačevová, Ph.D., učo 202349. Changed: 27/3/2019 19:29.
Abstract
Jedním ze základních činitelů výchovně-vzdělávacího procesu je učitel. S vývojem lidstva je profese učitelství spojena od samého začátku a představy o ní se historicky mění. Cílem empirického šetření bylo zjistit, jaká očekávání rodičů by měl/a splňovat učitel/ka jejich dítěte na prvním stupni základní školy a které profesní, osobnostní vlastnosti a dovednosti považují u ní za nejdůležitější. Zkoumaným vzorkem byly matky dětí předškolního a mladšího školního věku. Pro získání dat jsem zvolila polostrukturovaný rozhovor. K zaznamenání rozhovoru jsem využila diktafon. Nahrávky byly následně přepsány, data analyzována a vyhodnocena. Výzkumné šetření bylo realizováno v rámci předvýzkumu mé disertační práce. Součástí příspěvku je přehled výzkumů věnující se této problematice, přehledné tabulky se získanými zjištěními a vlastní interpretace.
Abstract (in English)
The teacher is one of the key factors in the educational process. With the development of humanity, the profession of teaching has been linked from the very beginning and the concepts of it are changing historically. The purpose of empirical survey was to find out what parental expectations should be met by the teacher of their child and which professional, personality, and skills are considered to be the most important. The examined sample consisted of the mothers of preschool and younger school age children. I chose a semi-structured interview. I used a dictaphone for recording the conversation. Subsequently the recordings were transcribed, the data analyzed and evaluated. The research study was realized as a part of the pilot research of my dissertation thesis. The contribution contains a review of realized researches dealing with the chosen issue, orderly arranged tables with the research findings, my own interpretations of the recieved data.
Links
MUNI/A/1042/2017, interní kód MUName: Sociálně pedagogický aspekt ve výzkumu (Acronym: VyZsocpeD)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 27/9/2024 00:44