NAVRÁTILOVÁ, Jana. Diferencovaná výuka jako cesta k žákovské participaci (Differentiated instruction as a way towards student participation). Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2019, vol. 24, No 1, p. 157-186. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2019-1-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Diferencovaná výuka jako cesta k žákovské participaci
Name (in English) Differentiated instruction as a way towards student participation
Authors NAVRÁTILOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2019, 1803-7437.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/19:00109433
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.5817/SP2019-1-7
Keywords (in Czech) vnitřní diferenciace; diferencovaná výuka; žákovská participace; druhý stupeň základní školy; případová studie
Keywords in English ability grouping; differentiated instruction; student participation; lower secondary school; case study
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Changed: 3/4/2020 11:29.
Abstract
Tato studie si klade za cíl prozkoumat dvě skutečnosti. Zaprvé se zabývá otázkou, zda a jakým způsobem se proměňuje žákovská participace v diferencované a nediferencované výuce na druhém stupni základní školy. Zadruhé popisuje, jak si žáci své komunikační chování v těchto dvou typech výuky vysvětlují. Text je koncipován jako případová studie jedné třídy a kombinuje kvantitativní i kvalitativní metody sběru dat. Výsledky ukazují, že všichni žáci bez ohledu na příslušnost ke skupině silnější/slabší participují v diferencované výuce výrazně častěji, avšak důvody se různí. Slabší žáci v diferencované výuce častěji riskují, jelikož vědí, že je učitelé v případě špatné odpovědi opraví. Ve výuce o menším počtu žáků si navíc uvědomují, že je minimální šance se odpovědi vyhnout. Silnější žáci svoje odpovědi promýšlejí, neboť se obávají, že odpoví chybně. Vyšší míra participace obou skupin žáků je taktéž z působena rozdílným pojetím výuky. Společné pro obě skupiny je, že diferencovaná výuka zajišťuje příležitost do komunikace zapojit postupně všechny žáky ze skupiny.
Abstract (in English)
The goal of this study is to explore two phenomena. First, it concerns the question of whether (and to what extent) student participation changes in homogenous and heterogenous education in lower secondary schools. Second, this study describes how students explain their communicative behavior in these two types of education. The paper is designed as a case study and combines quantitative and qualitative methods. The results show that all students participated considerably more in a class with differentiated instruction, but the reasons for that differed for students from high and low ability groups. Low-ability students took more risks because they know that the teachers would correct their incorrect answers. Moreover, they realized that they had little chance to avoid answering questions in a small group. High-ability students considered their answers more because they were afraid of providing incorrect ones. A higher degree of student participation was also caused by the different approach to education. A shared result for both groups of students lies in the finding that that differentiated instruction ensured the opportunity for all pupils to be involved.
Links
MUNI/A/1357/2018, interní kód MUName: Výzkum procesů učení: od formálního vzdělávání k informálnímu učení:
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 8/10/2024 04:06