RYSOVÁ, Kateřina. Cizojazyčné prvky v současné ruské internetové reklamě (v oblasti vzdělávání) (Foreign Features in Current Russian Online Advertising (in Education)). In konference Dialog kultur X, Hradec Králové, 15. – 16. ledna 2019. 2019.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Cizojazyčné prvky v současné ruské internetové reklamě (v oblasti vzdělávání)
Name (in English) Foreign Features in Current Russian Online Advertising (in Education)
Authors RYSOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition konference Dialog kultur X, Hradec Králové, 15. – 16. ledna 2019, 2019.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 60202 Specific languages
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/19:00109503
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) online reklama; ruská reklama; vzdělávání; přejaté slovo; slovní zásoba; internacionalizmus; anglicizmus; amerikanizmus
Keywords in English online advertising; Russian advertising; Education; loanword; vocabulary; internationalism; anglicism; americanism
Tags RIV - zkontrolováno, rivok
Changed by Changed by: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Changed: 21/2/2020 11:51.
Abstract
V současné době se v ruštině projevuje silná tendence k internacionalizaci jazyka, která se projevuje i v jazyce současné ruské internetové reklamy. Příspěvek se zaměřuje na cizojazyčné prvky, představující jeden z projevů internacionalizace, v jazyce ruských reklamních textů z oblasti vzdělávání. Věnuje se analýze lexikální složky ruské reklamy s důrazem na řeckolatinské internacionalizmy, anglicizmy, případně amerikanizmy) a zkoumá roli cizojazyčných elementů v současných ruských reklamních textech. Tyto prvky jsou ovlivněny především specifiky internetového prostředí a reklamy ve sféře vzdělávání. Vliv cizích jazyků se projevuje nejen v přejímání celých lexikálních jednotek, ale i jednotlivých cizojazyčných komponentů, využívaných při slovotvorbě.
Abstract (in English)
There is strong tendency to internationalizing current Russian language that manifests itself also in current Russian online advertising. The article concentrates on the foreign features in advertising texts. It analyses lexical components of Russian advertisements (focusing on Greek-Latin internationalisms and anglicisms, or americanisms) and the role of the foreign features in current Russian advertising, especially in view of the specifics of online setting and advertisement in the field of Education. The foreign features include not only loanwords adopted wholly from different languages, but also foreign components, used for word-formation of new vocabulary.
Links
MUNI/A/1078/2018, interní kód MUName: Výzkum slovanského areálu: generační proměny
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 25/4/2024 10:21