k 2019

Cizojazyčné prvky v současné ruské internetové reklamě (v oblasti vzdělávání)

RYSOVÁ, Kateřina

Basic information

Original name

Cizojazyčné prvky v současné ruské internetové reklamě (v oblasti vzdělávání)

Name (in English)

Foreign Features in Current Russian Online Advertising (in Education)

Authors

RYSOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

konference Dialog kultur X, Hradec Králové, 15. – 16. ledna 2019, 2019

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

60202 Specific languages

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/19:00109503

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

online reklama; ruská reklama; vzdělávání; přejaté slovo; slovní zásoba; internacionalizmus; anglicizmus; amerikanizmus

Keywords in English

online advertising; Russian advertising; Education; loanword; vocabulary; internationalism; anglicism; americanism
Změněno: 21/2/2020 11:51, Mgr. Igor Hlaváč

Abstract

V originále

V současné době se v ruštině projevuje silná tendence k internacionalizaci jazyka, která se projevuje i v jazyce současné ruské internetové reklamy. Příspěvek se zaměřuje na cizojazyčné prvky, představující jeden z projevů internacionalizace, v jazyce ruských reklamních textů z oblasti vzdělávání. Věnuje se analýze lexikální složky ruské reklamy s důrazem na řeckolatinské internacionalizmy, anglicizmy, případně amerikanizmy) a zkoumá roli cizojazyčných elementů v současných ruských reklamních textech. Tyto prvky jsou ovlivněny především specifiky internetového prostředí a reklamy ve sféře vzdělávání. Vliv cizích jazyků se projevuje nejen v přejímání celých lexikálních jednotek, ale i jednotlivých cizojazyčných komponentů, využívaných při slovotvorbě.

In English

There is strong tendency to internationalizing current Russian language that manifests itself also in current Russian online advertising. The article concentrates on the foreign features in advertising texts. It analyses lexical components of Russian advertisements (focusing on Greek-Latin internationalisms and anglicisms, or americanisms) and the role of the foreign features in current Russian advertising, especially in view of the specifics of online setting and advertisement in the field of Education. The foreign features include not only loanwords adopted wholly from different languages, but also foreign components, used for word-formation of new vocabulary.

Links

MUNI/A/1078/2018, interní kód MU
Name: Výzkum slovanského areálu: generační proměny
Investor: Masaryk University, Category A