FOLETTI, Ivan. Středověké umění jako (současný) zážitek (Medieval art as a (contemporary) experience). In Kolokvium Učit umění. 2019.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Středověké umění jako (současný) zážitek
Name (in English) Medieval art as a (contemporary) experience
Authors FOLETTI, Ivan.
Edition Kolokvium Učit umění, 2019.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Requested lectures
Field of Study 60400 6.4 Arts
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Arts
Keywords in English Migrating Art Historians; Medieval Pilgrimage; Embodied Experience; Pilgrimage Art; Art as Experience
Changed by Changed by: Alžběta Filipová, M.A., Ph.D., učo 203468. Changed: 22/5/2024 15:35.
Abstract
Svět je dnes doslova posedlý obrazy. Nacházíme je všude, ale stále více jim dominují dvojrozměrná zobrazení na displejích. Pro nové generace jsou tato zobrazení často skutečnější než sama skutečnost. Jak jim potom vyprávět o době, kdy moc obrazů spočívala v jejich materiální realitě a (často) jedinečnosti? Cílem mého příspěvku je představit metodu výuky středověkého umění, která má studenty vést v první řadě k tomu, aby se artefaktů, které studují, dotýkali. Síla středověkého umění spočívala však také v jeho spojení s rituály a jejich performativní silou. Proto bych se také rád zamyslel, jak je možné aktivovat umělecký předmět dob minulých skrze zkušenost vlastního těla, a konečně také nad tím, jak přítomný zážitek může pomoci pochopení minulosti.
Abstract (in English)
The world is today literally obsessed with images. We find them everywhere, but they are increasingly dominated by two-dimensional displays. For the new generations, these images are often more real than reality. It is then difficult to tell them about a time when a lot of images rested on their material reality and (often) uniqueness? The aim of my paper is to introduce a method of teaching medieval art, which is intended to lead students to "touch" on the artifacts they study. The power of medieval art was however also in its connection with rituals and their performative power. Therefore, I would also like to think about how it is possible to activate the artistic subject of the past, through the experience of one's own body. Finally I would like to investigate how the present experience can help to understand the past.
Links
MUNI/A/1378/2018, interní kód MUName: Forma, vizuální význam a okolnosti vzniku uměleckého díla v architektuře a ve výtvarném umění (Acronym: Forma, vizuální význam)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 5/8/2024 07:13