VLČKOVÁ, Kateřina, Petr KVĚTON, Stanislav JEŽEK, Jan MAREŠ and Kateřina LOJDOVÁ. Adaptace škály managementu chování a výuky na české podmínky (Adaptation of the Behavior and Instructional Management Scale to Czech classroom conditions). Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2019, vol. 24, No 1, p. 135-155. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2019-1-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Adaptace škály managementu chování a výuky na české podmínky
Name (in English) Adaptation of the Behavior and Instructional Management Scale to Czech classroom conditions
Authors VLČKOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Petr KVĚTON (203 Czech Republic, belonging to the institution), Stanislav JEŽEK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jan MAREŠ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Kateřina LOJDOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2019, 1803-7437.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW full text SP
RIV identification code RIV/00216224:14410/19:00107380
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.5817/SP2019-1-6
Keywords (in Czech) management třídy; management chování; management výuky; Škála managementu chování a výuky (Behavior and Instructional Management Scale); učitelé; nižší sekundární vzdělávání; adaptace dotazníku
Keywords in English classroom management; behavioural management; instructional management; Behavior and Instructional Management Scale; teachers; lower secondary education; questionnaire adaptation
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D., učo 22918. Changed: 14/3/2022 11:15.
Abstract
Management třídy lze nahlížet jako systém strategií, které používá učitel s cílem ovlivnit sociální prostředí třídy tak, aby byly posíleny učební podmínky. Efektivní management třídy vede k lepším vzdělávacím výsledkům žáků a přispívá u učitelů k setrvání v profesi. Rozlišovány bývají dvě oblasti managementu třídy: (a) management chování, který se týká jak prevence nevhodného chování stanovením pravidel apod., tak reakcí na nevhodné chování; (b) management výuky, který je zaměřen na plánování hodin, stanovování výukových cílů, používání výukových metod či podporu samostatné práce žáků. Tyto dvě oblasti managementu třídy lze měřit dvanáctipoložkovou Škálou managementu chování a výuky (Behavior and Instructional Management Scale – BIMS) (Martin & Sass, 2010), jejíž adaptaci do českého prostředí popisuje prezentovaná studie. Rozšířená sada 24 položek BIMS (publikovaná autory BIMS jako základ pro tvorbu dotazníku) byla administrována 123 učitelům z druhého stupně základního vzdělávání v Brně a okolí. Na dvanácti položkách vybraných pro finální verzi původní anglické verze BIMS byla provedena konfirmační faktorová analýza, přičemž dvoufaktorový model managementu chování a výuky odpovídal datům přibližně stejně jako u autorů originální metody. Na rozšířené sadě položek byla provedena explorační faktorová analýza a navržena modifikovaná sada dvanácti položek vhodnějších pro české prostředí. Pro obě verze byla z jištěna vnitřní konzistence na přijatelné úrovni. Originální verzi BIMS lze doporučit pro výzkumné použití v případech, kdy je cílem mezinárodní srovnávání. Námi navržená modifikovaná verze vyžaduje následné potvrzení v navazujících studiích, což je v příspěvku dále diskutováno, včetně možných aplikací pro výzkum.
Abstract (in English)
Classroom management can be viewed as a system of strategies employed by a teacher to influence the social space of the classroom to foster an environment where learning can occur. Teachers' effective classroom management leads to high student achievement and contributes to teachers remaining in the profession. Two basic dimensions of classroom management can be distinguished: (a) behaviour management, which is directed at both preventing misbehaviour by setting rules and so on and reacting to misbehaviour; and (b) instructional management, which is aimed at well-planned lessons and includes aspects of classroom life such as establishing teaching goals, using instructional methods, and monitoring independent student work. These two dimensions of classroom management can be measured by 12 items on the Behavior and Instructional Management Scale (BIMS; Martin & Sass, 2010), the adaptation to Czech conditions of which we describe in this study. The longer 24-item Czech version of the BIMS (published by the BIMS authors as the basis for questionnaire development) was administered to 123 teachers in lower secondary schools in the city of Brno and its surroundings. Confirmatory factor analysis was conducted for the 12-item scale selected from the final version of the original English BIMS version. The two-factor model of behaviour and instructional management fitted to the data in approximately a similar degree as was the case for the authors of the original method. Exploratory factor analysis was conducted for the longer item set. The modified set of 12 items was suggested as a more suitable version for Czech conditions. For both instrument versions, the internal consistency was found to be of an acceptable level. The original version of the BIMS can be recommended for research purposes if the aim is an international comparison. The modified version suggested by us requires further validation in follow-up studies, as we discuss in this study along with further possible research applications.
Links
GA16-02177S, research and development projectName: Strategie řízení třídy u studentů učitelství a zkušených učitelů (jejich cvičných učitelů) na druhém stupni základní školy
Investor: Czech Science Foundation, Classroom Management Strategies of Student Teachers and Experienced Teachers (Their Mentors) in Lower Secondary Education
Type Name Uploaded/Created by Uploaded/Created Rights
1900-5216-1-PB.pdf Licence Creative Commons  File version Vlčková, K. 27/4/2019

Properties

Address within IS
https://is.muni.cz/auth/publication/1526576/1900-5216-1-PB.pdf
Address for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1526576/1900-5216-1-PB.pdf
Address within Manager
https://is.muni.cz/auth/publication/1526576/1900-5216-1-PB.pdf?info
Address within Manager for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1526576/1900-5216-1-PB.pdf?info
Uploaded/Created
Sat 27/4/2019 17:27, doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.

Rights

Right to read
  • anyone on the Internet
  • a concrete person doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D., učo 100154
  • a concrete person doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., učo 18832
  • a concrete person Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D., učo 22918
  • a concrete person doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594
  • a concrete person Dana Nesnídalová, učo 831
  • a concrete person doc. PhDr. Petr Květon, Ph.D., učo 8622
Right to upload
 
Right to administer:
  • a concrete person doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D., učo 100154
  • a concrete person doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., učo 18832
  • a concrete person Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D., učo 22918
  • a concrete person doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594
  • a concrete person Dana Nesnídalová, učo 831
  • a concrete person doc. PhDr. Petr Květon, Ph.D., učo 8622
Attributes
 

1900-5216-1-PB.pdf

Application
Open the file
Download file.
Address within IS
https://is.muni.cz/auth/publication/1526576/1900-5216-1-PB.pdf
Address for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1526576/1900-5216-1-PB.pdf
File type
PDF (application/pdf)
Size
330,4 KB
Hash md5
ce19fbafa4f1463ed3bc415394144463
Uploaded/Created
Sat 27/4/2019 17:27

1900-5216-1-PB.txt

Application
Open the file
Download file.
Address within IS
https://is.muni.cz/auth/publication/1526576/1900-5216-1-PB.txt
Address for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1526576/1900-5216-1-PB.txt
File type
plain text (text/plain)
Size
51,7 KB
Hash md5
82b47a9f82bb173f837b09a0be42eaea
Uploaded/Created
Sat 27/4/2019 17:32
Print
Report a file uploaded without authorization. Displayed: 23/5/2024 14:21